Assessorament per a l'elaboració i implementació del Pla d'Atenció a la Diversitat

diumenge, 15 d’abril del 2012

FASE 2: Avaluació del context (aula/professors) i recollida d'informació

FASE 2 :              Avaluació del context (aula/professors) i recollida d’informació
DATA:    12.03.12
Objectius:
  1. Conèixer les estratègies d’atenció a la diversitat que es duen a terme dins una aula de 1r d’ESO (Llengua catalana)
  2. Conèixer els diferents rols que han de desenvolupar dos professors quan fan feina junts dins una aula
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Entrevista
  2. Observació no participant
  3. Revisió de diferents documents de centre: programacions d’aula, materials adaptats per atendre la diversitat: fulls de seguiment, fitxes, activitats del llibre de text adaptades...
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. Quantitat i qualitat de la informació recollida pel que fa a la tasca dels professors especialistes dins les aules: rols adoptats, materials emprats, etc. Buidatge i anàlisi de la informació recollida a través de les diferents fonts (observacions, entrevistes, documentació, programacions d’aula...)
  2. Quantitat i qualitat de la informació recollida sobre el context de l’aula: rols adoptats, funcions desenvolupades, adequació de l’ensenyament a la diversitat de l’alumnat, ...
  3. Quantitat i qualitat de la informació recollida sobre les estratègies emprades a l’aula.
  4. Adequació de la informació recollida a la finalitat de la intervenció

A les 12.10h comença la classe de Llengua Catalana a 1r d’ESO A. És un grup de només 15 alumnes (interessant de cara a l’atenció a la diversitat... així es poden atendre a tots i cada un dels alumnes... és fantàstic!) i la classe la fan una professora de Llengua Catalana i una de les PT del departament d’orientació.

Els primers 10 minuts de la sessió es dediquen a lectura individual. Cada alumne té un llibre (triat lliurement o per suggeriment de les professores, adequats a les seves capacitats i interessos) que van llegint al seu ritme. Quan acaben aquesta activitat les professores anoten en un full de registre quantes pàgines ha llegit cada un. A final de cada trimestre revisen aquest registre per tal d’avaluar-los. Els alumnes també s’autoavaluen.

Mentre, les professores m’expliquen la dinàmica que segueixen a les sessions, on totes dues fan la mateixa feina i agafen indistintament el mateix rol. Em comenten que tenen una hora setmanal dins el seu horari per coordinar-se, la qual cosa fa que puguin programar “a consciència” les sessions. Així mateix, observo que la relació personal entre elles és molt bona, cosa que facilita l’aprofitament de les sessions quan les duen a terme entre totes dues.

A continuació recullen un control corregit i el full de la correcció que els alumnes han fet a casa seva. Passen llista des de la seva taula. Després, començant cada una per una banda de l’aula, revisen les correccions dels alumnes un a un, per comprovar si han revisat bé els errors i si han entés tot el que han fet.

Mentre una de les dues acaba aquesta revisió, l'altra comença l'explicació a la pissarra. Avui toca explicar l'Adjectiu. Els explica que s'hi centraran en ell durant tot el trimestre.


Els fa preguntes per activar els seus CONEIXEMENTS PREVIS i van recordant coses ja treballades anteriorment.

A continuació els expliquen en què consistirà l'activitat que han de fer. Els donen una fotocòpia amb un text descriptiu: es tracta d'una cançó del grup "Els Pets" on apareixen molts adjectius. Ells hauran de completar els buits a mesura que vagin escoltant la cançó. 



Mentre esperen que es carregui el vídeo musical (Youtube. El projecten a la PDI), van repassant oralment la part teòrica dels adjectius.

Observo que la cançó no s'entén gaire bé, ja que la qualitat del so és més bé baixa. Per tant alguns alumnes desconnecten, ja que semblen no estar entenent gaire.


Jo em vaig fent les meves preguntes i reflexions a mesura que es va desenvolupant la sessió. Potser, aprofitant les ganes que tenen des de l'equip directiu de posar en marxa un enfocament més competencial de les matèries, es podria plantejar que quan en facin aquests tipus d'activitats es coordinin amb el departament de música, per treure-li el màxim profit a l'activitat. 

A més, trobo que, malgrat haver-hi dues professores dins l'aula els alumnes tenen tendència a desconnectar. Potser també hauria estat interessant que la cançó l'haguessin triat ells...

Al final de la sessió, un dels alumnes, que té un full de seguiment, queda per tal que la PT li empleni el full.

Pel que fa a la revisió de la programació d'aula, cal dir que la demano a les professores, però em comenten que no la tenen "passada a net", la duen a la seva agenda. 

De totes formes, he de dir que m'ha agradat molt veure la sessió i que trobo que ha estat molt bé. A Primària treballam normalment d'aquesta manera, amb aquesta complicitat quan som dues persones dins l'aula. M'ha sorprès gratament veure que al principi d'ESO "conserven" aquestes metodologies en benefici de tot l'alumnat...

 
ORGANITZACIÓ ESPACIAL DE L’AULA: Un aspecte controvertit al centre

Cal dir que els alumnes estan asseguts en fileres, de dos en dos o de tres en tres, tots mirant cap a la pissarra, aspecte a tenir en compte si el que pretenem és passar d’una metodologia basada en activitats molt expositives cap a unes altres que permetin una major participació i implicació de l’alumnat.

El tema de la col·locació de les taules és controvertit, ja que la majoria de professors són reacis a canviar cap a unes altres maneres d’organitzar l’aula, argumentant que es produeix un caos gran i que els alumnes no es comporten bé... És un tema que hem discutit tant al DO com amb l’equip directiu al llarg d’aquests dies. Na Catalina pensa que la base hauria de ser una altra col·locació que permeti un treball cooperatiu i aprofitar el potencial de l’ajuda entre iguals, i que després, si un professor vol posar-los de dos en dos a les seves sessions per “controlar-los” millor, ha de ser ell qui canvïi les taules, amb la condició que després les torni a col·locar al seu lloc.

Dades personals

La meva foto
Mestra d'Educació Musical i Primària. "Ya no basta con que cada individuo acumule al comienzo de su vida una reserva de conocimientos a la que podrá recurrir después sin límites. Sobre todo debe estar en condiciones de aprovechar y utilizar durante la vida cada oportunidad que se le presente de actualizar, profundizar y enriquecer el primer saber y de adaptarse a un mundo en permanente cambio". (Delors, J. (coord.). (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/UNESCO.p. 95)