Assessorament per a l'elaboració i implementació del Pla d'Atenció a la Diversitat

dissabte, 7 d’abril del 2012

Funcions del departament d'orientació

Seguint amb una lectura del Decret 120/2007, de 27 de setembre, sobre el ROC, podem trobar la referència a l'estructura i les funcions del departament d'orientació:
CAPÍTOL III
Departament d’orientació
Article 49. Composició del departament d’orientació
1. En els instituts d’educació secundària es constituirà un departament d’orientació compost per:

a) El professorat de l’especialitat de pedagogia o psicologia. ORIENTADORA
b) El professorat de l’àmbit lingüístic i social. PROFESSORA
c) El professorat de l’àmbit científic i tecnològic. PROFESSOR
d) El professorat tècnic de l’àrea pràctica. PROFESSORA
e) El professorat que realitza tasques de suport a l’alumnat amb necessitats educatives especials. DUES PT
f) Als instituts que imparteixin programes d’iniciació professional o altres programes proposats per la Conselleria, també s’hi incorporarà el professorat responsable d’impartir aquests programes. En el cas dels instituts amb departaments de família professional, si el professorat que imparteix algun d’aquests programes
és professorat tècnic de formació professional, s’incorporarà al departament de la família professional a què pertany. 1 PROFESSOR DE PQPI/  1 PROFESSOR DE DIVERSIFICACIÓ CURRICULAR I  MÒDULS VOLUNTARIS / PROGRAMA ALTER
g) Altre personal que reglamentàriament pugui determinar l’Administració educativa. 1 PROFESSORA A MITJA JORNADA PER PALIC (Programa que atèn els alumnes d'incorporació tardana)

2. El cap d’estudis participarà en les reunions del departament d’orientació per tal d’assumir-ne les funcions de coordinació amb l’equip directiu.

3. En el departament d’orientació dels instituts d’educació secundària podran constituir-se comissions per atendre aquells sectors que requereixin atenció específica. Dins el departament, una de les professores PT és la coordinadora de l'equip de suports.

Article 50. Funcions del departament d’orientació
El departament d’orientació assumirà les funcions següents:

a) Elaborar, d’acord amb les directrius establertes per la comissió de coordinació pedagògica i el claustre, les propostes del pla d’orientació educativa, psicopedagògica i professional, del pla d’acció tutorial, i elevar-les a la comissió de coordinació pedagògica per a la discussió i posterior inclusió en el projecte curricular d’etapa. Aquests documents també s'han d'elaborar encara.

b) Col·laborar amb l’equip directiu en l’elaboració dels plans i/o projectes que en el seu moment acordi el centre a iniciativa pròpia i/o de l’Administració educativa. En aquesta funció s'enquadraria el meu projecte, ja que jo he fet de pont entre el departament i l'equip directiu a l'hora de recollir diferents informacions sobre l'atenció a la diversitat, redactar el PAD, analitzar-lo, establir acords i punts en comú des de les diferents propostes, etc.


c) Elaborar la proposta de criteris i procediments previstos per realitzar les adaptacions curriculars apropiades per als alumnes amb necessitats educatives especials, i elevar-la a la comissió de coordinació pedagògica, per a la seva discussió i posterior inclusió en els projectes curriculars d’etapa. Aquest és un dels punts que queda reflectit en el document elaborat.
 
d) Col·laborar amb el professorat de l’institut, sota la direcció del cap d’estudis, en la prevenció i detecció primerenca de problemes d’aprenentatge i/ o socioeducatius, i en la programació i planificació d’adaptacions curriculars dirigides als alumnes que presentin els esmentats problemes.

e) Realitzar l’avaluació psicològica i pedagògica prèvia prevista a l’article 13 del Reial decret 1007/1991, de 14 de juny, pel qual s’estableixen els ensenyaments mínims corresponents a l’educació secundària obligatòria.

f) Contribuir, en coordinació amb l’equip directiu, que l’avaluació desenvolupada en el centre s’ajusti als principis d’avaluació contínua, formativa i orientativa, i que les sessions d’avaluació no contradiguin els esmentats principis. De fet, a les sessions d'avaluació de cada grup, sempre hi va, mínim, un membre del departament. L'orientadora va a totes les sessions. La resta de membres es distribueix segons els grups on hi fan feina.

g) Col·laborar activament amb els corresponents equips psicopedagògics i amb els altres departaments d’orientació dels centres de la zona.

h) Facilitar a l’alumnat el suport i l’orientació necessària especialment en els moments de major dificultat, com són l’ingrés en el centre, el canvi de cicle o d’etapa, l’elecció de matèries optatives, itineraris formatius o la transició a la vida adulta.

i) Participar en l’elaboració del consell orientador que, sobre el futur acadèmic i professional de l’alumne, ha de formular-se, d’acord amb el previst en l’article 15.2 del Reial decret 1007/1991, de 14 de juny, a l’acabament de l’educació secundària obligatòria.

j) Assessorar la comissió de coordinació pedagògica en els aspectes psicopedagògics del projecte curricular. Potser aquesta seria la funció més crítica, degut a l'organització del centre en quant a horaris, comissions, etc.

k) Coordinar l’orientació laboral i professional amb el departament d’orientació i formació laboral, si n’hi ha, i amb les administracions o institucions competents en la matèria. En aquest cas el centre no compta amb aquest departament.

l) Elaborar, amb la participació dels departaments didàctics implicats, la programació dels àmbits en els quals s’organitzen les àrees específiques dels programes de diversificació.

m) Efectuar una valoració sobre les activitats realitzades al llarg del curs i presentar una memòria anual al consell escolar, perquè l’aprovi.

n) Aquelles que l’Administració educativa li pugui encomanar dins l’àmbit de l’orientació acadèmica, psicopedagògica i professional.

Algunes reflexions entorn la CCP


Conversant amb na Catalina, la meva tutora, arribam a la conclusió que, com que ella no pot anar a algunes de les comissions en què està organitzat el centre, tota la informació li arriba a través de la CCP. Per tant, si tenim en compte algunes de les funcions pròpies de la seva tasca, aquesta organització dins el centre dificulta que pugui dur a terme correctament i eficaç les tasques d'orientació.
De fet, observo que la majoria del temps es dedica a donar informacions que potser podrien fer arribar d'una altra manera als diferents departaments, per tal que quan la CCP es reuneixi, les decisions es puguin agilitzar.
Com a òrgan de coordinació docent que és, la CCP hauria de servir per unes altres coses...
Anam a veure què diu el Reglament Orgànic de Centres envers aquesta qüestió:

http://die.caib.es/normativa/pdf/02/2002-09-27_Decret_120-2002_BOIB_120_5-10-02_ReglamentIES.pdf art. 69 derogat pel Decret 39/2011 de 29 d'abril (BOIB 05/05/2011 núm. 67)

CAPÍTOL VI
Comissió de coordinació pedagògica

Article 57. Composició de la comissió de coordinació pedagògica
1. Als instituts d’educació secundària hi haurà una comissió de coordinació pedagògica, la composició de la qual serà la següent:

a) El director, que en serà el president.
b) El cap d’estudis.
c) Els caps de departament.
d) L’orientador del centre.
e) El coordinador de la comissió de normalització lingüística.
f) El coordinador d’activitats complementàries i extraescolars.

2. En aquells instituts d’educació secundària que disposin d’òrgans de govern unipersonals adjunts, i/o cap d’estudis de nocturn o d’horabaixa, podran incorporar-se a la comissió de coordinació pedagògica del centre.
3. Quan, pels temes o qüestions inclosos en l’ordre del dia es consideri convenient, hi podran assistir altres membres de la comunitat educativa.
4. El director designarà i nomenarà un secretari entre els membres de la comissió de coordinació pedagògica, qui serà l’encarregat d’aixecar acta de les reunions.
5. En la comissió de coordinació pedagògica dels instituts d’educació secundària podran constituir-se subcomissions en la forma i amb les funcions que determini el projecte educatiu de centre, en les quals es podran integrar altres membres del claustre.

Article 58. Competències de la comissió de coordinació pedagògica
La comissió de coordinació pedagògica exercirà les competències següents:

a) Establir, a partir dels criteris presentats pel claustre, les directrius generals per a l’elaboració i la revisió dels projectes curriculars d’etapa, que seran desenvolupats pels departaments didàctics mitjançant l’elaboració de les programacions didàctiques, i pel departament d’orientació amb l’elaboració dels plans d’orientació educativa i d’acció tutorial; i assegurar-se, d’aquesta manera, de la coordinació i coherència interna dels projectes curriculars. Cal dir que sembla que aquestes tasques encara no s'han començat a fer.

b) Dirigir i coordinar l’elaboració dels projectes curriculars d’etapa, com també les possibles modificacions, i responsabilitzar-se’n de la redacció.

c) Assegurar la coherència entre el projecte educatiu de centre, que inclou el reglament d’organització i funcionament, el projecte lingüístic, i altres projectes que en el seu moment determini la Conselleria d’Educació i Cultura; els projectes curriculars d’etapa i la programació general anual.

d) Proposar al claustre, per a l’avaluació i l’aprovació, els projectes curriculars d’etapa, els aspectes docents del projecte educatiu i de la programació general anual, i les modificacions dels ja establerts, com també l’evolució de l’aprenentatge i el procés d’ensenyament. (tasques desenvolupades potser només durant les sessions d'avaluació).

e) Vetllar pel compliment dels projectes curriculars d’etapa en la pràctica docent del centre, i per l’avaluació d’aquests.

f) Proposar al claustre la planificació general de les sessions d’avaluació i qualificació, i el calendari dels exàmens o proves extraordinàries, d’acord amb la prefectura d’estudis.

g) Elaborar i elevar al claustre la proposta del pla de formació del professorat del centre.

h) Proposar al claustre de professors el pla per avaluar el projecte curricular de cada etapa, els aspectes docents del projecte educatiu i la programació general anual, l’evolució del rendiment escolar de l’alumnat i el procés d’ensenyament.

i) Fomentar l’avaluació de totes les activitats i els projectes de l’institut, col·laborar amb les avaluacions que es duguin a terme a iniciativa dels òrgans de govern o de l’Administració educativa i impulsar plans de millora en cas que s’estimi necessari, com a resultat de les esmentades avaluacions. Aquest punt és el que més es veu.

j) Elevar al consell escolar un informe sobre el funcionament de la comissió de coordinació pedagògica, que s’inclourà en la memòria de final de curs.

k) Aquelles altres que li puguin ser atribuïdes per la Conselleria d’Educació i Cultura.

FASE 1: Avaluació del context (06.03.12) - CCP


El matí comença per mi a les 8:55 amb la reunió de la Comissió de Coordinació Pedagògica (CCP).

El primer que em sorprén en arribar-hi a la Sala d'actes, que és el lloc on es realitza, és la quantitat de membres que la formen, en comparació a la CCP del centre de Primària on jo hi faig feina
En aquest cas està formada pels Caps de cada Departament, l'equip directiu i els coordinadors de les diferents comissions i coordinacions que hi ha al centre, en total 21 persones, que seuen en rotllo per facilitar la comunicació entre tots ells.
 
a.     El primer punt de l'ordre del dia l'exposa la directora. Han de decidir com s’han d’ofertar les activitats de final de trimestre.
El darrer dia de cada trimestre es realitzen excursions, i la qüestió és aprofitar-les des del punt de vista pedagògic, arribant a “construir” tasques des d’un enfocament competencial, que permeti l’assoliment de diferents competències bàsiques. Per tal de dur-ho a terme, es demana que des de cada Departament es facin aportacions a través de la web del centre, on des de cada matèria els professors diguin de quina manera contribuiran a l’assoliment d’aquestes competències.
La directora comenta que és una decisió que afecta tothom. Per qüestions de temps demana si aquesta qüestió es pot decidir directament a la CCP o s’ha de dur als diferents Departaments.
La coordinadora d’Activitats Extraescolars explica com ho han de fer. Tenen una graella penjada a la web que han d’anar complimentant on line. Així, es podran treballar les CCBB, i no només la convivència. Proposa juntar-se per departaments per poder fer aquesta feina.

La directora insisteix (la qual cosa jo personalment considero fonamental) en què si les excursions es fan o no s’ha de decidir entre tots. Sempre dóna molta importància a què les responsabilitats són de tots, i els anima contínuament a participar-hi, cosa que pot semblar òbvia, però que des de la meva experiència com a mestra, podria dir que no sempre és així.

“Hem de tenir clar que ens implica [fer excursions] a tots. Tots els professors hi han d’anar”. 

A continuació explica que no pot ser que uns hi vagin i altres puguin “agafar vacances” un dia abans.  
Amb aquests tipus d’aclariments dóna importància a la gran responsabilitat que assumeixen els tutors als centres educatius i al paper de “recolzament” que haurien d’aportar els especialistes que no tenen assignada cap tutoria.
S’acorda que des dels diferents departaments es complimentarà la graella que ha presentat la coordinadora d’activitats extraescolars.

b.    El següent punt l’exposa la Cap d’estudis General. Cal aclarir que al centre hi ha un Cap d’estudis de Primer Cicle, una de Segon Cicle (que és al seu torn la general) i una de Batxillerat. Aquesta explica diferents activitats que es duran a terme la propera setmana dins el marc del Pla de Convivència:

-       Xerrada sobre el gnoma. L’explicació sobre aquesta activitat la realitza un altre professor.
-       Visionat de 2 pel·lícules.
-       Berenar desigual.
-       Xerrada pels pares realitzada per la pediatra del centre de salut del municipi.

El cap del Departament de Música demana, ja que estan explicant els horaris de les diferents activitats que es realitzen al centre al llarg del curs, que els professors no programin examens en segons quines dates, perquè els alumnes puguin col·laborar en totes aquestes activitats. Concretament, parla sobre el concert de final de curs que es fa al teatre del municipi.

Aquesta qüestió crec que també és molt important, ja que deixa entreveure com són d’importants en aquesta etapa els examens per la majoria dels professors, que sembla que ofereixen ressistències a l’hora de canviar la mentalitat en quant a l’avaluació dels alumnes, sobretot a Batxillerat, on aquests ja comencen a notar la pressió que els suposa haver d’estar preparats per realitzar les PAU. Tornaré a aquesta reflexió quant comenti les sessions d’avaluació...

c.     El secretari comenta l’existència del Protocol de l’aula d’informàtica i que s’ha d’usar. La professora encarregada d’aquest punt comenta que està penjat a la web i que li han de pegar un cop d’ull. També parlen del protocol d’ús del portàtils per als alumnes de 1r i 2n d’ESO, i que l’han de revisar curosament.

d.    Proves de Diagnòstic. La directora informa que ja hi ha unes proves d’entrenament i que determinaran el dia i les persones que passaran aquest entrenament als alumnes.

e.     Criteris per a l’obtenció del Títol d’ESO. La cap d’estudis general demana que es recordi als alumnes els criteris vigents, però que amb els canvis que hi ha en aquests moments, s’hauran de canviar (els han informat els inspectors). Planteja que això és una feina dels tutors, però l’altre cap d’estudis li respon amb un “no te creas” que deixa entreveure la importància que tenen en aquesta funció d’informació els equips educatius a l’hora, sobretot, d’avaluar els alumnes. Es proposa que junt amb el butlletí de qualificacions aparegui un calendari de recuperacions, perquè els alumnes que tenen matèries pendents no s’oblidin que les han de recuperar. Sembla que de vegades hi ha hagut sorpreses desagradables en aquest sentit que han provocat que algun alumne no pogués titular. Es diu que els tutors haurien d’insistir molt en els aspectes relacionats amb l’avaluació.

f.     Normativa general. La directora exposa que hi ha temes en què tothom s’ha anat “relaxant”. Actualment el centre està passant per una situació de manca de neteja que s’està convertint en insostenible. És una qüestió de manca de personal que de moment ningú no ha solucionat des de les administracions responsables. L’equip directiu ha redactat una carta per enviar a la Direcció General de Recursos Humans i la llegeix a la CCP. Demana amb insistència que tothom s’impliqui i col·labori en el manteniment d’unes mínimes condicions d’higiene en la mesura de les pròpies possibilitats. S’establirà un control d’aules (estan preparant un protocol) i cada setmana el secretari i una de les caps d’estudi revisaran el full de seguiment amb què comptarà cada aula.

g.    Guàrdies de pati. La cap d’estudis general comenta que no s’estan fent conforme caldria. Els alumnes queden pels passadissos i algunes aules queden obertes. Es recorda que hi ha una normativa que s’ha de complir.

h.     Informacions. Hi haurà un claustre dia 21.03.12.

Quan acaba la CCP, l’orientadora em comenta que potser la CCP no és del tot eficaç, perquè serveix només perquè l’equip directiu doni diferents informacions. A la CCP hi acudeixen dos membres del DO (la cap, que és ella, i la coordinadora de suports) i no seria necessari. Al centre enguany s’han creat moltes comissions i coordinacions que sota el seu punt de vista no serien funcionals, ja que sembla que es dupliquen tasques.

Dades personals

La meva foto
Mestra d'Educació Musical i Primària. "Ya no basta con que cada individuo acumule al comienzo de su vida una reserva de conocimientos a la que podrá recurrir después sin límites. Sobre todo debe estar en condiciones de aprovechar y utilizar durante la vida cada oportunidad que se le presente de actualizar, profundizar y enriquecer el primer saber y de adaptarse a un mundo en permanente cambio". (Delors, J. (coord.). (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/UNESCO.p. 95)