Assessorament per a l'elaboració i implementació del Pla d'Atenció a la Diversitat

diumenge, 20 de maig del 2012

CONCLUSIONS

Després del curt i precipitat camí recorregut, la principal conclusió que em ve al cap és

LA MANCA DE TEMPS
Aquesta manca de temps ha impedit acabar el procés de presentació i aprovació del PAD. Després de moltes hores de reunions i acords, el projecte queda en el seu punt més crític, si comptam amb el panorama que viuran els centres educatius a partir del curs vinent.

De fet, crec que el camí que hauran de seguir dins el centre a partir d'ara serà posar a damunt la taula tots els dubtes que els sorgeixin als professors sobre la possibilitat de dur a terme totes aquelles decisions preses en quant a les opcions més adients al seu context.



Aquest camí que queda es presenta complicat, perquè la situació econòmica no els acompanyarà i s'haurà d'optar per unes altres metodologies diferents a les proposades, però que al mateix temps i dins les possibilitats siguin eficients, la qual cosa resulta bastant improbable.


Bé, en quant a altres conclusions sobre la tasca feta, el més significatiu sota el meu parer és:
  • Malgrat els avenços del professorat en quant a on se situen les dificultats d'aprenentatge dels alumnes, diria que encara molt pocs veuen una part d'aquestes dificultats en la mateixa pràctica educativa. Si un s'atura a reflexionar pot veure que és en les nostres mans on està part de la solució a aquestes dificultats. Nosaltres, tots els professors, som els responsables de l'atenció a la diversitat de tot l'alumnat, malgrat hem de comptar amb l'assessorament del departament d'orientació i de vegades cal una avaluació psicopedagògica per part de l'orientadora.
L'ORIENTACIÓ ESCOLAR PERSEGUEIX LA MILLORA DEL RENDIMENT ACADÈMIC, SE CENTRA EN ELS PROCESSOS D'ENSENYAMENT I APRENENTATGE I CERCA LA MILLORA DE LA QUALITAT EDUCATIVA
  • L'orientadora, a més de tasques més pròpies de models clínics o humanistes (he pogut observar intervencions com entrevistes informals en temps de pati a alumnes amb alguns petits problemes emocionals, o entrevistes amb alguna família amb una filla amb dificultats d'aprenentatge), té com a principal funció assessorar el centre en quant a recursos que serveixen per millorar la pràctica educativa. Veig que el rol de l'orientadora només el té clar ella mateixa i l'equip directiu, la qual cosa dificulta bastant la seva tasca, ja que els professors estan esperant unes solucions que ella tota sola no els pot oferir. Així, jo proposaria que a principi de curs es donés alguna explicació per departaments de la feina que ella fa al centre, per evitar confusions i enfrontaments o decepcions innecessàries. A més, les relacions personals afecten les intervencions per molt professional que es vulgui ser, i el fet que ella formi part del claustre implica una situació de tu a tu, que potser és beneficiosa en alguns casos, però en altres dificulta la feina, i es posa en dubte la validesa de les seves intervencions o dels seus assessoraments.
L'OBJECTIU PRINCIPAL DE L'ORIENTACIÓ ES DIRIGEIX A TOTS ELS ALUMNES, AMB LA QUAL COSA COBRA ESPECIAL IMPORTÀNCIA L'ASSESSORAMENT I AJUDA ALS PARES, ALS PROFESSORS I A TOT EL CENTRE ESCOLAR
  • Arrel de la segona conclusió, hom pot deduir que l'activitat dels professors no es limita a una activitat merament instructora, sinó que al mateix temps és una activitat orientadora. Així, la funció tutorial pren tot el seu significat, i es demana poder coordinar els horaris de les tutories amb les de l'orientadora per poder optimitzar els recursos i les decisions derivades de les coordinacions, que incidirien positivament en la pràctica educativa.
TOTS ELS ALUMNES SÓN DIVERSOS I TOTS ELS PROFESSORS ELS HAN D'ATENDRE CONFORME A LES SEVES NECESSITATS, APTITUDS I INTERESSOS
  • L'atenció a la diversitat és una responsabilitat de tota la comunitat educativa. Però per fer una feina realment conscient i positiva és necessari crear espais i temps reals per a la reflexió, que permetin arribar a consensos, ja que imposar un PAD no serveix de res.
  • L'atenció a la diversitat necessita de recursos abundants i variats per poder-se dur a terme, però, sobretot, és necessari un canvi d'actituds que possibiliti una vertadera atenció. A més, sota el meu parer, els propis alumnes han d'estar informats del que significa l'atenció a la diversitat, per evitar les contínues comparacions entre alumnes, que els poden ocasionar confusions, sobre tot pel que fa al tema de l'avaluació.
 

I ara com duim a les aules tot el que tenim?

Una vegada finalitzades les diferents reunions amb els professionals del centre, i prenent com a referència la situació actual respecte a l'atenció a la diversitat, podríem arribar a la conclusió que la feina feta ens servirà de ben poc de cara al curs vinent.

Aquest aspecte ha estat molt discutit amb els diferents implicats, ja que mentre els membres del departament d'orientació insisteixen en la necessitat d'explicitar al PAD clarament que tots els suports s'han de dur a terme dins l'aula, l'orientadora i l'equip directiu aposten per flexibilitzar aquest punt. De fet, no els quedarà més remei, ja que a hores d'ara i amb les retallades anunciades des del Govern, l'escola inclusiva està seriosament en perill d'extinció.


M'explic:
Des de fa anys, sobretot les PT, han estat fent una feina molt interessant des de les aules, aprofitant al màxim les possibilitats que ofereix el fet de tenir dos professors dins l'aula, mentre que des d'altres departaments han optat per fer desdoblaments en grups homogenis (per exemple, quan s'han format els grups de "Taller de Matemàtiques") establint 3 nivell diferents, amb el que aquest fet suposaria si tenim en compte la influència de les expectatives en el rendiment acadèmic dels alumnes.
Quan vaig realitzar les observacions em vaig adonar que "cada maestrillo tiene su librillo", i mentre els professors de suport més formats en quant a atenció a la diversitat posaven en marxa tota una sèrie d'estratègies per poder atendre tot l'alumnat, altres es dedicaven a fer una espècie de "repàs a l'antiga" quan hi ha dos dins l'aula (quan no se'n anaven, per exemple, a fer fotocòpies...).

I clar, la qüestió és que, sigui quina sigui l'opció presa des de tot l'equip docent, les decisions s'haurien de respectar pel bé de tot l'alumnat. El que no és lògic és que a català tots siguin diversos i estiguin ben atesos, i arribin a una altra matèria i segueixin exigint-los a tots el mateix nivell.

De totes formes, degut a la manca de temps, jo no he pogut observar tota la realitat del centre, i encara que els professors s'han mostrat en tot moment disposats a ajudar-me  permetent-me l'entrada a les seves sessions, el que és cert és que he notat en alguns moments una certa incomoditat en sentir-se observats, més quan no tenien massa ben preparada la sessió i jo no he pogut observar a fons com s'atenen els alumnes amb més dificultats...

dissabte, 5 de maig del 2012

FASE 4: Avaluació de la tasca.


FASE 4: Avaluació de la pròpia tasca i propostes de millora
 DATA:     2.04.12 a 4.04.12                   
Objectius:
1.        Analitzar juntament amb la tutora de centre la tasca realitzada
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Reunions
2.        Entrevistes
3.        Document de valoració del pràcticum
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.        Grau d’adequació de la meva tasca a allò pactat al principi del procés i qualitat de la meva intervenció al centre
2.        Grau d’aprofitament del temps de pràctiques i anàlisi d’allò aplicat i après
3.        Grau de participació, implicació i col·laboració en les reunions i entrevistes
4.        Necessitat i grau d’adequació de les propostes de millora als propòsits perseguits amb la pròpia intervenció

Ja han passat les 4 setmanes... i amb quina velocitat! Ara només ens falta seure'ns a reflexionar sobre tot el procés realitzat...



Em reunesc dues vegades amb la meva tutora, reflexionam plegades i treiem les següents conclusions:
  1. Vaig venir al centre per agafar una visió global i planificar una acció, amb molta rapidesa i objectivitat. Vàrem reduir i concretar el PAD. Na Catalina troba que això és molt positiu, el fet de poder adequar el meu projecte a les possibilitats reals del centre, possibilitats que han canviat al llarg de la meva estada degut a diferents circumstàncies. De fet, m'he hagut d'adequar als espais i els temps de tot l'equip.
  2. La meva capacitat per adoptar una visió sistèmica del centre. Aquest aspecte ha estat valorat per ella molt positivament, ja que té una formació extensa sobre pedagogia sistèmica.
  3. He pogut fer la meva feina i la gent no ha hagut de modificar el seu horari ni les seves tasques. No he molestat i tots n'hem sortit beneficiats (capacitat d'adaptació a l'entorn). Pensem que abans no estava fet el projecte i que l'equip directiu ha començat nou enguany i volen anar introduint canvis dins el centre, amb el consens de tot l'equip.
  4. Na Catalina ha estat de baixa durant dues setmanes i jo he tingut autonomia i m'he sabut integrar en la dinàmica del centre. La nostra relació personal i la confiança dipositada en mi ens ha ajudat durant el procés, dissolent directament els inconvenients d'aquest imprevist. Qualque moment ella s'ha angoixat per la situació, degut a què li ha sabut molt greu no poder estar amb mi. Jo, personalment, pens que aquesta circumstància ha tingut una part positiva: m'he hagut de posicionar al cent per cent dins el rol d'orientadora i, per tant, no m'ha quedat més remei que actuar amb decisió i seguretat, sempre des del respecte cap els altres i la disposició a donar el millor de mi en tots els moments i situacions.
  5. S'ha valorat la meva capacitat de comunicació positiva amb la resta de professionals del centre. Ha estat un element molt positiu, la gent m'ha donat la seva confiança i tot d'una han participat de les meves propostes.
  6. Tot i la capacitat de modificació, he vingut sempre al centre amb la feina prèvia feta: projecte, documents, guions de reunions amb uns objectius previstos... En aquest sentit, una proposta de millora que tot d'una ens ha vingut al cap a totes dues és el fet de preparar per a cada sessió de reunions un ordre del dia. Malgrat aquest aspecte, he pogut dur a terme les reunions de manera eficaç i eficient, sense perdre de vista l'objectiu d'aquestes, amb capacitat de reconduir les situacions de desacord per tal d'arribar a consensos.
  7. La redacció de l'ordre del dia, com a eina de comunicació, de participació, per evitar la improvisació, perquè puguin aprofitar la potencialitat de la seva feina, seria una proposta per a tot el centre.
  8. S'hauria de definir a principi del curs el rol de l'orientador del centre, ja que observam que molts professors esperen encara actuacions més pròpies d'un model clínic. Segueixen insistint en diagnosticar alumnes mitjançant l'ús de proves estandaritzades, les quals no serien adequades per alguns tipus d'intervencions. No es pot pretendre que cada vegada que un alumne presenta alguna dificultat se li hagi de passar un test. L'avaluació psicopedagògica és un procés que es pot realitzar de moltes maneres, utilitzant instruments diversos, entre els quals s'ha de tenir present l'anàlisi de la pràctica docent, i no només de les dificultats d'un alumne determinat. De fet, d'aquesta manera, la intervenció pot afavorir el procés d'ensenyament-aprenentatge de tot el grup classe.
  9. S'hauria de coordinar en la mesura d'allò possible el seu horari amb els horaris de les tutories dels grups, ja que moltes de les intervencions es podrien centrar en ajudar els tutors a desenvolupar la seva tasca amb tot el grup classe. Però l'horari no s'adequa a aquest criteri i la manca de temps és evident.
  10. Hi ha molts òrgans de coordinació (comissions diferents) dins el centre, i això està molt bé, perquè facilita el repartiment de les tasques, però en certa manera està dificultant una comunicació fluïda entre ells, i na Catalina de vegades no està ben informada de tasques que es duen a terme dins el centre o propostes que es volen desenvolupar.
  11. He fet aproximadament 100 hores dins el centre, mostrant interés i motivació, i malgrat això no s'ha pogut acabar el projecte, la qual cosa demostra que el temps és insuficient, i que l'horari no està ben planificat per poder dur a terme aquests tipus de tasques més burocràtiques, que a la pràctica s'han d'implementar per afavorir l'aprenentatge i millorar la qualitat educativa. Els projectes que tenen no es corresponen amb l'horari per dur-los a terme.
  12. La teoria aportada ha estat molt actualitzada, bona d'aplicar a la línia de centre i coherent amb les maneres de fer pròpies. A més, s'ha valorat la meva creativitat en les aportacions.
  13. Les aportacions han estat coherents amb les necessitats que presenta el centre en el moment actual. Han estat adequades perquè vaig realitzar una prospecció molt acurada: entrevistes, observacions, revisió de documentació i avaluació.

Com a proposta de millora en general ella em proposa passar més temps observant les tasques que realitza dins el centre, ja que això em permetria conèixer i experimentar més a fons la sobrecàrrega de rols que pateix.

FASE 3: Redacció del nou PAD.


FASE 3 :        Elaboració del PAD i presentació a l'equip directiu i al departament d'orientació
 DATA:     21.03.12 a 30.03.12                 
Objectius:
1.        Redactar el PAD
2.        Presentar el nou PAD a l’equip directiu i al departament d’orientació per possibles esmenes.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Reunions
2.        Entrevistes
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.        Grau de coherència del PAD amb la realitat pròpia i amb la normativa vigent
2.        Adequació del document al format establert i als principis proposats
3.        Adequació de les propostes del DO i de l’equip directiu a les característiques del centre i a la normativa vigent
4.        Grau de correcció, adequació i funcionalitat del document elaborat
5.        Grau de participació i col·laboració a les entrevistes i reunions
6.        Possibilitats d’implementació del nou PAD

A continuació vos present el document elaborat després de les pertinents sessions de reunions i entrevistes amb els diferents professionals amb qui m'he hagut de coordinar per a la seva redacció. Cal dir que, malauradament, el document encara no ha quedat tancat.

El centre es troba en aquest moment immers en una sèrie de circumstàncies que han afectat indirectament la realització d'aquest projecte. De fet, la realitat política que s'ha viscut durant les setmanes que jo hi he assistit ha fet que no s'hagi arribat a acabar. Tot i això, l'experiència ha estat molt gratificant, crec que per tothom, i a la llarga, esper que tots els alumnes se'n puguin beneficiar dels canvis introduïts, si és que es poden arribar a implementar.

Enguany la realitat del centre permet atendre la diversitat gràcies a la gran quantitat de recursos humans amb què compten, però pel que sabem fins el moment, aquesta realitat canviarà el pròxim curs, degut a les retallades en tots aquells plans destinats a poder atendre tots els alumnes. Possiblement no comptaran ni amb Aula d'Acollida, ni amb els programes socioeducatius (aquests darrers ja han quedat suprimits pel nou govern, retallada anunciada fa uns dies) i les estratègies inclusives perillen seriosament... Els grups ja no seran en alguns casos de 15 alumnes, sinó de 35, i els alumnes que per les seves característiques ja no entraven dins l'aula ordinària tornaran a elles.

Per tant, suposo que el PAD l'hauran d'assumir els tutors amb uns recursos pràcticament inexistents. Només els puc desitjar sort i ànims...


PAD IES Llorenç Garcías i Font

divendres, 4 de maig del 2012

PROCEDIMIENTO PARA LA ELABORACIÓN DEL PLAN DE ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD - PAD

Aquí vos present el quadre que em vaig trobar  i que vaig utilitzar per tal d'orientar-me una mica més sobre el protocol a seguir. Evidentment, no s'han seguit totes aquestes fases per manca de temps, havent-me centrat en els apartats 2, 3 i 4 del subprocés. Veureu que he marcat amb vermell i blau allò realitzat (les parts amb ressaltat les he afegit jo):





ACTIVIDADES DEL SUBPROCESO
OBJETIVO
ACTUACIONES
RESPONSABLE
RECURSOS PARA LA GESTIÓN
PROCEDIMIENTO
CALENDARIO
1.      Sensibilización de la C. Educativa

§   Concienciar a todos los miembros de la Comunidad Escolar
§   Propiciar la normalización e integración del alumnado de necesidades educativas específicas
§   Favorecer la interculturalidad en el ámbito educativo


§   Organizar actividades que impliquen a:
Ø  Padres
Ø  Alumnado
Ø  Profesorado
Ø  Instituciones del entorno
§   Formación (cursos, jornadas, congresos…)
§   Revisión del Plan de Acción Tutorial - PAT




Equipo directivo

 
§   P.A.T.
§  Reuniones padres
§   Jornadas de
     sensibilización

 
§   Programa de Acogida del Alumnado Inmigrante
§   Bibliografía sobre alumnado  con N.E.E.


 

§   A lo largo del curso
2.      Detección y valoración de las necesidades


§   Valorar las necesidades de los alumnos existentes
 
§   Valorar las necesidades del alumnado de nueva incorporación
§   Valorar las necesidades detectadas a lo largo del curso
·          Evaluación inicial
·          Evaluación Psicopedagógica
·          Sesiones de evaluación

(Observacions i avaluació)

 
Tutor

Orientador

Equipo docente.
§     UAE
§   Dpto. Orientación
§   Censo n.e e

§   Pruebas psicopedagógicas
§   Registros de competencias

Mayo- junio: previsión.
Sept: revisión
A lo largo del curso : modificaciones
3.      Propuesta de Medidas de Atención a la Diversidad - MAD
§   Seleccionar las MAD a aplicar en el centro

§   Realizar propuestas en función de las necesidades detectadas
·          Consenso entre tutor, equipo docente  y orientación + equip directiu
Equipo directivo/

Orientador
§   UAE
§   Dpto. Orientación
§   Dptos. Didácticos
§   Horarios, agrupamientos
§   ACI. Modelo
§   Instrucciones de principio de curso
Junio
Sept.
A lo largo del curso , revisiones.

4.      Recursos necesarios

§   Analizar  los recursos existentes
§   Re / Organizar los recursos
§   Solicitar los recursos no existentes

§   Criterios fijados desde el proyecto educativo
§   Proyecto de necesidades en la memoria fin de curso.


Eq. Directivo
§   UAE
§   Dpto. Orientación
§   Dptos. Didácticos
§   Inspección
§   Informes a inspección
§   DOC
§   Programas
§     Proyectos
Junio- Septiembre
A lo largo del curso

5.      Aplicación de las medidas adoptadas



 
§   Realizar  el Plan de Atención a la Diversidad
§   Coordinar entre los diferentes participantes en la aplicación de las medidas
·          Puesta en práctica de las medidas.
Eq. Directivo
Orientador
Jefes de Dpto.
Tutor
§   Reuniones UAE/ Dpto. Orientación
§   Equipos docentes
§   Criterios para la elaboración de horarios, agrupamientos.( A tenir en compte que a partir del curs vinent, amb les retallades, els grups seran molt més nombrosos, acolliran major diversitat i es disposaran de molt menys recursos per atendre'ls)
§   Programa de Acogida al Alumnado Inmigrante
A lo largo del curso.

6.      Evaluación y seguimiento
§   Revisar el proceso de aplicación de medidas

§   Reajustar, en su caso,  la organización y la aplicación de las medidas adoptadas
§   Evaluación en equipo del PAT y de las medidas de At. Diversidad

Eq. Directivo
UAE /Orientador
Jefes de Dpto.
§     Reuniones UAE/ Dpto. Orientación
§   Equipos docentes
§   Inspección
§   Sesiones de evaluación
§    Revisión de ACI
§   Plan de mejora
Mayo- junio
A lo largo del curso

Dades personals

La meva foto
Mestra d'Educació Musical i Primària. "Ya no basta con que cada individuo acumule al comienzo de su vida una reserva de conocimientos a la que podrá recurrir después sin límites. Sobre todo debe estar en condiciones de aprovechar y utilizar durante la vida cada oportunidad que se le presente de actualizar, profundizar y enriquecer el primer saber y de adaptarse a un mundo en permanente cambio". (Delors, J. (coord.). (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/UNESCO.p. 95)