Assessorament per a l'elaboració i implementació del Pla d'Atenció a la Diversitat

dissabte, 5 de maig del 2012

FASE 4: Avaluació de la tasca.


FASE 4: Avaluació de la pròpia tasca i propostes de millora
 DATA:     2.04.12 a 4.04.12                   
Objectius:
1.        Analitzar juntament amb la tutora de centre la tasca realitzada
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Reunions
2.        Entrevistes
3.        Document de valoració del pràcticum
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.        Grau d’adequació de la meva tasca a allò pactat al principi del procés i qualitat de la meva intervenció al centre
2.        Grau d’aprofitament del temps de pràctiques i anàlisi d’allò aplicat i après
3.        Grau de participació, implicació i col·laboració en les reunions i entrevistes
4.        Necessitat i grau d’adequació de les propostes de millora als propòsits perseguits amb la pròpia intervenció

Ja han passat les 4 setmanes... i amb quina velocitat! Ara només ens falta seure'ns a reflexionar sobre tot el procés realitzat...



Em reunesc dues vegades amb la meva tutora, reflexionam plegades i treiem les següents conclusions:
  1. Vaig venir al centre per agafar una visió global i planificar una acció, amb molta rapidesa i objectivitat. Vàrem reduir i concretar el PAD. Na Catalina troba que això és molt positiu, el fet de poder adequar el meu projecte a les possibilitats reals del centre, possibilitats que han canviat al llarg de la meva estada degut a diferents circumstàncies. De fet, m'he hagut d'adequar als espais i els temps de tot l'equip.
  2. La meva capacitat per adoptar una visió sistèmica del centre. Aquest aspecte ha estat valorat per ella molt positivament, ja que té una formació extensa sobre pedagogia sistèmica.
  3. He pogut fer la meva feina i la gent no ha hagut de modificar el seu horari ni les seves tasques. No he molestat i tots n'hem sortit beneficiats (capacitat d'adaptació a l'entorn). Pensem que abans no estava fet el projecte i que l'equip directiu ha començat nou enguany i volen anar introduint canvis dins el centre, amb el consens de tot l'equip.
  4. Na Catalina ha estat de baixa durant dues setmanes i jo he tingut autonomia i m'he sabut integrar en la dinàmica del centre. La nostra relació personal i la confiança dipositada en mi ens ha ajudat durant el procés, dissolent directament els inconvenients d'aquest imprevist. Qualque moment ella s'ha angoixat per la situació, degut a què li ha sabut molt greu no poder estar amb mi. Jo, personalment, pens que aquesta circumstància ha tingut una part positiva: m'he hagut de posicionar al cent per cent dins el rol d'orientadora i, per tant, no m'ha quedat més remei que actuar amb decisió i seguretat, sempre des del respecte cap els altres i la disposició a donar el millor de mi en tots els moments i situacions.
  5. S'ha valorat la meva capacitat de comunicació positiva amb la resta de professionals del centre. Ha estat un element molt positiu, la gent m'ha donat la seva confiança i tot d'una han participat de les meves propostes.
  6. Tot i la capacitat de modificació, he vingut sempre al centre amb la feina prèvia feta: projecte, documents, guions de reunions amb uns objectius previstos... En aquest sentit, una proposta de millora que tot d'una ens ha vingut al cap a totes dues és el fet de preparar per a cada sessió de reunions un ordre del dia. Malgrat aquest aspecte, he pogut dur a terme les reunions de manera eficaç i eficient, sense perdre de vista l'objectiu d'aquestes, amb capacitat de reconduir les situacions de desacord per tal d'arribar a consensos.
  7. La redacció de l'ordre del dia, com a eina de comunicació, de participació, per evitar la improvisació, perquè puguin aprofitar la potencialitat de la seva feina, seria una proposta per a tot el centre.
  8. S'hauria de definir a principi del curs el rol de l'orientador del centre, ja que observam que molts professors esperen encara actuacions més pròpies d'un model clínic. Segueixen insistint en diagnosticar alumnes mitjançant l'ús de proves estandaritzades, les quals no serien adequades per alguns tipus d'intervencions. No es pot pretendre que cada vegada que un alumne presenta alguna dificultat se li hagi de passar un test. L'avaluació psicopedagògica és un procés que es pot realitzar de moltes maneres, utilitzant instruments diversos, entre els quals s'ha de tenir present l'anàlisi de la pràctica docent, i no només de les dificultats d'un alumne determinat. De fet, d'aquesta manera, la intervenció pot afavorir el procés d'ensenyament-aprenentatge de tot el grup classe.
  9. S'hauria de coordinar en la mesura d'allò possible el seu horari amb els horaris de les tutories dels grups, ja que moltes de les intervencions es podrien centrar en ajudar els tutors a desenvolupar la seva tasca amb tot el grup classe. Però l'horari no s'adequa a aquest criteri i la manca de temps és evident.
  10. Hi ha molts òrgans de coordinació (comissions diferents) dins el centre, i això està molt bé, perquè facilita el repartiment de les tasques, però en certa manera està dificultant una comunicació fluïda entre ells, i na Catalina de vegades no està ben informada de tasques que es duen a terme dins el centre o propostes que es volen desenvolupar.
  11. He fet aproximadament 100 hores dins el centre, mostrant interés i motivació, i malgrat això no s'ha pogut acabar el projecte, la qual cosa demostra que el temps és insuficient, i que l'horari no està ben planificat per poder dur a terme aquests tipus de tasques més burocràtiques, que a la pràctica s'han d'implementar per afavorir l'aprenentatge i millorar la qualitat educativa. Els projectes que tenen no es corresponen amb l'horari per dur-los a terme.
  12. La teoria aportada ha estat molt actualitzada, bona d'aplicar a la línia de centre i coherent amb les maneres de fer pròpies. A més, s'ha valorat la meva creativitat en les aportacions.
  13. Les aportacions han estat coherents amb les necessitats que presenta el centre en el moment actual. Han estat adequades perquè vaig realitzar una prospecció molt acurada: entrevistes, observacions, revisió de documentació i avaluació.

Com a proposta de millora en general ella em proposa passar més temps observant les tasques que realitza dins el centre, ja que això em permetria conèixer i experimentar més a fons la sobrecàrrega de rols que pateix.

FASE 3: Redacció del nou PAD.


FASE 3 :        Elaboració del PAD i presentació a l'equip directiu i al departament d'orientació
 DATA:     21.03.12 a 30.03.12                 
Objectius:
1.        Redactar el PAD
2.        Presentar el nou PAD a l’equip directiu i al departament d’orientació per possibles esmenes.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Reunions
2.        Entrevistes
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.        Grau de coherència del PAD amb la realitat pròpia i amb la normativa vigent
2.        Adequació del document al format establert i als principis proposats
3.        Adequació de les propostes del DO i de l’equip directiu a les característiques del centre i a la normativa vigent
4.        Grau de correcció, adequació i funcionalitat del document elaborat
5.        Grau de participació i col·laboració a les entrevistes i reunions
6.        Possibilitats d’implementació del nou PAD

A continuació vos present el document elaborat després de les pertinents sessions de reunions i entrevistes amb els diferents professionals amb qui m'he hagut de coordinar per a la seva redacció. Cal dir que, malauradament, el document encara no ha quedat tancat.

El centre es troba en aquest moment immers en una sèrie de circumstàncies que han afectat indirectament la realització d'aquest projecte. De fet, la realitat política que s'ha viscut durant les setmanes que jo hi he assistit ha fet que no s'hagi arribat a acabar. Tot i això, l'experiència ha estat molt gratificant, crec que per tothom, i a la llarga, esper que tots els alumnes se'n puguin beneficiar dels canvis introduïts, si és que es poden arribar a implementar.

Enguany la realitat del centre permet atendre la diversitat gràcies a la gran quantitat de recursos humans amb què compten, però pel que sabem fins el moment, aquesta realitat canviarà el pròxim curs, degut a les retallades en tots aquells plans destinats a poder atendre tots els alumnes. Possiblement no comptaran ni amb Aula d'Acollida, ni amb els programes socioeducatius (aquests darrers ja han quedat suprimits pel nou govern, retallada anunciada fa uns dies) i les estratègies inclusives perillen seriosament... Els grups ja no seran en alguns casos de 15 alumnes, sinó de 35, i els alumnes que per les seves característiques ja no entraven dins l'aula ordinària tornaran a elles.

Per tant, suposo que el PAD l'hauran d'assumir els tutors amb uns recursos pràcticament inexistents. Només els puc desitjar sort i ànims...


PAD IES Llorenç Garcías i Font

Dades personals

La meva foto
Mestra d'Educació Musical i Primària. "Ya no basta con que cada individuo acumule al comienzo de su vida una reserva de conocimientos a la que podrá recurrir después sin límites. Sobre todo debe estar en condiciones de aprovechar y utilizar durante la vida cada oportunidad que se le presente de actualizar, profundizar y enriquecer el primer saber y de adaptarse a un mundo en permanente cambio". (Delors, J. (coord.). (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/UNESCO.p. 95)