Assessorament per a l'elaboració i implementació del Pla d'Atenció a la Diversitat

diumenge, 8 d’abril del 2012

Algunes reflexions entorn el alumnes del Programa socioeducatiu ALTER

A les 8.05 comença la classe amb els alumnes del Programa. Són alumnes de 15 anys, que sembla que "no aclopen" dins el sistema...
Són 6 al·lots, dels quals 1 no vé i 2 arriben tard. A més, no duen cap material, i això que cada setmana l'orientadora s'encarrega de proporcionar-los tot allò que necessiten.
Per sort (o no), dels 5 alumnes que venen, 3 han estat alumnes meus a tercer i quart curs de primària i, per tant, em puc situar immediatament en el context que tenen a casa seva per entendre part de les seves conductes.
 
Aquest vídeo potser il·lustra en certa manera la realitat d'aquests al·lots dins el context familiar...
 
Semblen contents de veure'm per allà, encara que un d'ells, un alumne diagnosticat de TDAH (després d'anys d'anar darrere la família, tot un equip format per diferents professionals: tutora, PT, assistent social, educador de carrer, pediatra) i que va ser tutorand meu durant el segon cicle de primària, s'encarrega de recordar-me que jo li cridava molt... això em fa reflexionar, ja que no record aquest alumne com a especialment problemàtic amb mi, ja que sempre em respectava i no solia traspassar la línia que jo li marcava en quant a comportament. Però ve, és interessant veure com passa el temps i com evolucionen els casos. També jo he evolucionat... crec... ara ja sé com tractar alumnes amb TDAH, o al manco ho intent.
M'entristeix, però, veure que tots els recursos per a l'ATENCIÓ A LA DIVERSITAT destinats a aquests alumnes no han aliviat gaire la seva problemàtica.
 
Quan els alumnes amb dificultats d'aprenentatge fan el canvi a Secundària, em dóna la sensació que alguns professors tendeixen a pensar que durant l'etapa de Primària "no s'ha fet res" per "solucionar el problema". Bé, ja sabem que molts encara pensen que els orientadors són "metges" que donen "miracles que curen els alumnes difícils". I a damunt, com que la documentació d'aquests alumnes està arxivada a l'EOEP de la zona, a mi m'ha donat la sensació que algunes informacions es perden "pel camí" quan es realitza el traaspàs. No sé, he vist alumnes meus, com ja us he comentat, que a primària varen necessitar una atenció molt personalitzada i concreta, i que sembla que ara ja no reben aquesta atenció. Està clar que amb el temps hi ha casos "resolts" que ja no necessiten aquesta atenció, com podrien ser els alumnes d'incorporació tardana que varen arribar fa uns quants anys al poble, però hi ha casos "que no es curen" i, per tant, nosaltres hauríem d'ajustar les ajudes a les necessitats de cada alumne, partint d'una avaluació diagnòstica prèvia que ens permeti situar l'alumne i analitzar els factors contextuals ( pràctica educativa, factors familiars, nivell de competència curricular de l'alumne,...) per poder actuar damunt ells i poder amplificar els efectes positius en els processos d'ensenyament-aprenentatge.
Potser la manca de temps fa que només s'atenguin els casos més prioritaris, però és impossible atendre bé tot l'alumnat amb tants pocs recursos...
 
En conclusió, mantenir aquests alumnes dins el centre durant 1 dia a la setmana és complicat de dur, i més si el centre no compta amb recursos per poder-los atendre'ls com caldria. La sessió, que dura 2 hores, s'ha de dur a terme a la biblioteca (en desús) i no tenen ni un simple ordinador per poder fer tasques més engrescadores per ells. Només comptam amb els diaris del dia, i perquè és dimecres, perquè inclús els bolígrafs els ha de dur l'orientadora cada dia, demanant sempre a conselleria que li deixi materials.
 
Si ens situam en una perspectiva sistèmica podem entendre que el pes que té el microsistema família és major que el que jo pensava, i les discotinuïtats en les actuacions família-escola, afecten tan significativament aquests joves que no s'ha pogut amplificar l'efecte educatiu de l'escola en benefici del seu desenvolupament.
Això em desanima i em fa dubtar de la nostra tasca com a psicopedagogs quan tanmateix a les famílies no els arriben els recursos que necessiten com caldria. Potser s'hauria d'insistir més en el desenvolupament de programes a nivell local per ajudar a les famílies des d'una perspectiva comunitària. 

La classe amb aquests alumnes resulta bastant complicada de dur. Un d'ells ve medicat (o potser d'una altra manera que nosaltres sospitam) i la veritat és que "arrencar" costa. Els donam els diaris per llegir i seleccionen una notícia damunt la qual treballam. Per casualitat, es tracta d'un cas de pedaràstia en el qual està implicat un jove que ells coneixen personalment, perquè és un personatge molt popular a l'illa. Per tant, la notícia dóna peu a què puguin sortir tots tipus de comentaris en els quals els prejudicis i la falta d'educació i valors es fa palesa.

FASES DEL PROJECTE

FASE 1 :     Avaluació del context (centre) i recollida d’informació
DATA:     5.03.12 a 9.03.12                 HORES:  31
Objectius:
1.        Conèixer les tasques de l’orientadora
2.        Conèixer els diferents rols que ha de desenvolupar l’orientadora durant la seva jornada laboral
3.        Establir un contacte directe amb els professionals del centre i els diferents òrgans de gestió i coordinació docent
Destinataris/àries: orientadora i resta del professorat
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1.        Recollida d’informació sobre la tasca de l’orientadora a nivell oficial i a nivell real
2.        Recollida d’informació sobre el paper desenvolupat per l’orientadora en els diferents òrgans de gestió i coordinació docent
3.        Anotacions d’allò observat i recollit en el diari de camp
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Entrevista
2.        Observació no participant
3.        Observació participant
4.        Revisió de diferents documents del centre: organigrama, horaris, normativa, etc.
5.        Diari de camp
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.        Quantitat i qualitat de la informació recollida pel que fa a la tasca de l’orientadora. Buidatge i anàlisi de la informació recollida a través de les diferents fonts (observacions, entrevistes, documentació, PAD...)
2.        Quantitat i qualitat de la informació recollida pel que fa al paper de l’orientadora dins els diferents òrgans de gestió i organització docent
3.        Quantitat i qualitat de la informació recollida sobre el context d’actuació de l’orientadora: rols adoptats, funcions desenvolupades, model d’intervenció psicopedagògica adoptat, adequació de les intervencions, ...
FASE 2 :              Avaluació del context (aula/professors) i recollida d’informació
DATA:    12.03.12 a 20.03.12                  HORES: 30
Objectius:
1.        Conèixer les estratègies d’atenció a la diversitat que es duen a terme dins les aules de 1r i 2n cicle d’ESO
2.        Conèixer els diferents rols que han de desenvolupar dos professors quan fan feina junts dins una aula
3.        Establir un contacte directe amb els professionals del centre i els diferents òrgans de gestió i coordinació docent.
4.        Organitzar el treball a fer per cada un dels membres del departament d’orientació i amb l’equip directiu en relació a la redacció del PAD
Destinataris/àries: professorat especialista, tutors, professorat de suport del departament d’orientació.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1.        Recollida d’informació sobre la tasca dels professors especialistes, dels tutors i del professorat de suport a l’aula
2.        Recollida d’informació sobre la tasca dels professors especialistes, dels tutors i del professorat de suport a les sessions d’avaluació
3.        Anotacions d’allò observat i recollit en el diari de camp
4.        Observació de mesures d’atenció a la diversitat (1r i 3r ESO)
5.        Entrevistes i reunions amb professorat especialista, professorat de suport i equip directiu.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Entrevista
2.        Observació no participant
3.        Observació participant
4.        Reunions
5.        Revisió de diferents documents de centre: programacions d’aula, PAD, PAD dels centres de primària i de secundària de la zona
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.        Quantitat i qualitat de la informació recollida pel que fa a la tasca dels professors especialistes dins les aules: rols adoptats, materials emprats, etc. Buidatge i anàlisi de la informació recollida a través de les diferents fonts (observacions, entrevistes, documentació, programacions d’aula...)
2.        Quantitat i qualitat de la informació recollida pel que fa a l’avaluació: concepcions sobre les dificultats d’aprenentatge de l’alumnat, propostes de millora, ...
3.        Quantitat i qualitat de la informació recollida sobre el context de l’aula: rols adoptats, funcions desenvolupades, adequació de l’ensenyament a la diversitat de l’alumnat, ...
4.        Quantitat i qualitat de la informació recollida sobre les estratègies emprades a l’aula.
5.        Adequació de la informació recollida a la finalitat de la intervenció
FASE 3 :        Elaboració del PAD i presentació a la CCP
 DATA:     21.03.12 a 30.03.12                 HORES: 15  
Objectius:
1.        Analitzar juntament amb el departament d’orientació i l’equip directiu la informació obtinguda fins el moment.
2.        Redactar el PAD
3.        Presentar el nou PAD a la CCP per possibles esmenes.
Destinataris/àries: equip directiu, professorat del departament d’orientació, membres CCP
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1.        Presentació i anàlisi d’altres PAD de centres de la zona amb l’equip directiu
2.        Presentació del document redactat i recull de les propostes de millora aportades pels membres del departament d’orientació
3.        Anàlisi del document elaborat amb la col·laboració del DO
4.        Redacció provisional del document
5.        Entrevistes i reunions amb l’equip directiu i amb el departament d’orientació
6.        Redacció definitiva del document
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Reunions
2.        Entrevistes
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.        Grau de coherència del PAD en comparació amb altres centres, amb la realitat pròpia i amb la normativa vigent
2.        Adequació del document al format establert i als principis proposats
3.        Adequació de les propostes del DO i de l’equip directiu a les característiques del centre i a la normativa vigent
4.        Grau de correcció, adequació i funcionalitat del document elaborat
5.        Grau de participació i col·laboració a les entrevistes i reunions
6.        Possibilitats d’implementació del nou PAD
FASE 4: Avaluació de la pròpia tasca i propostes de millora
 DATA:     2.04.12 a 4.04.12                 HORES: 3 
Objectius:
1.        Analitzar juntament amb la tutora de centre la tasca realitzada
Destinataris/àries: tutora de centre, alumna
ACTIVITATS I CONTINGUTS
1.        Anàlisi del feedback de la pròpia tasca realitzada per part de la tutora de pràctiques
2.        Autoavaluació
3.        Reunions i entrevistes amb la tutora
4.        Propostes de millora, si s’escau
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Reunions
2.        Entrevistes
3.        Document de valoració del pràcticum
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.        Grau d’adequació de la meva tasca a allò pactat al principi del procés i qualitat de la meva intervenció al centre
2.        Grau d’aprofitament del temps de pràctiques i anàlisi d’allò aplicat i après
3.        Grau de participació, implicació i col·laboració en les reunions i entrevistes
4.        Necessitat i grau d’adequació de les propostes de millora als propòsits perseguits amb la pròpia intervenció

Comentaris Bloc 8 abril

Hola Paloma,

Veig que ja tens el Bloc molt avançat i et felicito.

Algunes coses que t vull comentar són:

Ja estàs fent bé les entrades del Bloc, per Fases.  Però, a més a més, hauries de penjar les Fases del Pla de Treball totes juntes, en un sol requadre, tal i com ho vas fer en la PAC1, d’aquesta manera els lectors de seguida ens situem en la globalitat del teu projecte.

També et suggereixo que afegissis alguna pestanya amb el Títol “Reflexions”,  on hi incorporis allò sobre el que vulguis reflexionar, o que t’aporti interrogants o qüestions interessants que t’agradaria compartir. És important aquest procés de reflexió personal sobre les pròpies pràctiques. Tu fas molt sovint aquest procés de reflexió en diferents sessions, la qual cosa està molt bé, i també anirà bé que les agrupis dins una mateixa pestanya o etiqueta (així hi podem accedir ràpidament). Per exemple, dins de reflexions hi podries afegir el que  comentes en Algunes reflexions entorn la CCP i el que comentes en l’ entrada: “Però ve, és interessant veure com passa el temps i com evolucionen els casos. M'entristeix, però, veure que tots els recursos per a l'ATENCIÓ A LA DIVERSITAT destinats a aquests alumnes no han aliviat gaire la seva problemàtica. Si ens situam en una perspectiva sistèmica podem entendre que el pes que té el microsistema família és major que el que jo pensava, i les discotinuïtats en les actuacions família-escola, afecten tan significativament aquests joves que no s'ha pogut amplificar l'efecte educatiu de l'escola en benefici del seu desenvolupament. Això em desanima i em fa dubtar de la nostra tasca com a psicopedagogs quan tanmateix a les famílies no els arriben els recursos que necessiten com caldria. Potser s'hauria d'insistir més en el desenvolupament de programes a nivell local per ajudar a les famílies des d'una perspectiva comunitària”.

A cada sessió que comentis anirà bé les estructuris  de la següent manera: Objectius de la sessió, instruments i/o materials (si n’heu utilitzat algun d’específic) i, sobretot, valoració de la sessió (si pot ser mitjançant criteris d’avaluació concrets, encara millor).

 Et felicito pel bloc i per les pràctiques. Ànims i endavant,

Anna Ristol

Consultora UOC.

FASE 1: Avaluació del context (07.03.12) - L'orientadora com a docent

EL PROGRAMA SOCIEDUCATIU ALTER

Els alumnes amb dificultats greus d’adaptació a l’entorn escolar derivades de condicions especials de caràcter escolar, social, personal i/o familiar, a partir dels 14 anys, poden participar, com a mesura extraordinària, en programes d’intervenció socioeducativa d’escolaritat compartida, un cop exhaurides totes les mesures d’atenció personalitzada dissenyades en el projecte d’intervenció educativa del centre.
Els programes d’intervenció socioeducativa són una mesura extraordinària destinada a alumnes per als quals s’aconsella una escolarització compartida a fi que, mitjançant intervencions de compensació educativa reflectides en adaptacions curriculars significatives, puguin assolir els objectius de l’etapa. 

A les 8.05 comença la classe amb els alumnes del Programa. Són 6, dels quals 1 no vé i 2 arriben tard. A més, no duen cap material, i això que cada setmana l'orientadora s'encarrega de proporcionar-los tot allò que necessiten.
Per sort (o no), dels 5 alumnes que venen, 3 han estat alumnes meus a tercer i quart curs de primària i , per tant, em puc situar immediatament en el context que tenen a casa seva per entendre part de les seves conductes.
Semblen contents de veure'm per allà, encara que un d'ells, un alumne diagnosticat de TDAH i que va ser tutorand meu durant el segon cicle de primària, s'encarrega de recordar-me que jo li cridava molt... això em fa reflexionar, ja que no record aquest alumne com a especialment problemàtic amb mi, ja que sempre em respectava i no solia traspassar la línia que jo li marcava en quant a comportament. Però ve, és interessant veure com passa el temps i com evolucionen els casos. M'entristeix, però, veure que tots els recursos per a l'ATENCIÓ A LA DIVERSITAT destinats a aquests alumnes no han aliviat gaire la seva problemàtica.
Si ens situam en una perspectiva sistèmica podem entendre que el pes que té el microsistema família és major que el que jo pensava, i les discotinuïtats en les actuacions família-escola, afecten tan significativament aquests joves que no s'ha pogut amplificar l'efecte educatiu de l'escola en benefici del seu desenvolupament.
Això em desanima i em fa dubtar de la nostra tasca com a psicopedagogs quan tanmateix a les famílies no els arriben els recursos que necessiten com caldria. Potser s'hauria d'insistir més en el desenvolupament de programes a nivell local per ajudar a les famílies des d'una perspectiva comunitària. 

La classe amb aquests alumnes resulta bastant complicada de dur. Un d'ells ve medicat (o potser d'una altra manera que nosaltres sospitam) i la veritat és que "arrencar" costa. Els donam els diaris per llegir i seleccionen una notícia damunt la qual treballam. Per casualitat, es tracta d'un cas de pedaràstia en el qual està implicat un jove que ells coneixen personalment, perquè és un personatge molt popular a l'illa. Per tant, la notícia dóna peu a què puguin sortir tots tipus de comentaris en els quals els prejudicis i la falta d'educació i valors es fa palesa.
En conclusió, mantenir aquests alumnes dins el centre durant 1 dia a la setmana és complicat de dur, i més si el centre no compta amb recursos per poder-los atendre'ls com caldria. La sessió, que dura 2 hores, s'ha de dur a terme a la biblioteca (en desús) i no tenen ni un simple ordinador per poder fer tasques més engrescadores per ells.
 

Dades personals

La meva foto
Mestra d'Educació Musical i Primària. "Ya no basta con que cada individuo acumule al comienzo de su vida una reserva de conocimientos a la que podrá recurrir después sin límites. Sobre todo debe estar en condiciones de aprovechar y utilizar durante la vida cada oportunidad que se le presente de actualizar, profundizar y enriquecer el primer saber y de adaptarse a un mundo en permanente cambio". (Delors, J. (coord.). (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/UNESCO.p. 95)