FASE
4: Avaluació de la pròpia tasca i propostes de millora
DATA:
2.04.12 a 4.04.12
|
Objectius:
1.
Analitzar
juntament amb la tutora de centre la tasca realitzada
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
1.
Reunions
2.
Entrevistes
3.
Document de
valoració del pràcticum
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
1.
Grau
d’adequació de la meva tasca a allò pactat al principi del procés i qualitat
de la meva intervenció al centre
2.
Grau
d’aprofitament del temps de pràctiques i anàlisi d’allò aplicat i après
3.
Grau de
participació, implicació i col·laboració en les reunions i entrevistes
4.
Necessitat
i grau d’adequació de les propostes de millora als propòsits perseguits amb
la pròpia intervenció
|
Ja han passat les 4 setmanes... i amb quina velocitat! Ara només ens falta seure'ns a reflexionar sobre tot el procés realitzat...

Em reunesc dues vegades amb la meva tutora, reflexionam plegades i treiem les següents conclusions:
- Vaig venir al centre per agafar una visió global i planificar una acció, amb molta rapidesa i objectivitat. Vàrem reduir i concretar el PAD. Na Catalina troba que això és molt positiu, el fet de poder adequar el meu projecte a les possibilitats reals del centre, possibilitats que han canviat al llarg de la meva estada degut a diferents circumstàncies. De fet, m'he hagut d'adequar als espais i els temps de tot l'equip.
- La meva capacitat per adoptar una visió sistèmica del centre. Aquest aspecte ha estat valorat per ella molt positivament, ja que té una formació extensa sobre pedagogia sistèmica.
- He pogut fer la meva feina i la gent no ha hagut de modificar el seu horari ni les seves tasques. No he molestat i tots n'hem sortit beneficiats (capacitat d'adaptació a l'entorn). Pensem que abans no estava fet el projecte i que l'equip directiu ha començat nou enguany i volen anar introduint canvis dins el centre, amb el consens de tot l'equip.
- Na Catalina ha estat de baixa durant dues setmanes i jo he tingut autonomia i m'he sabut integrar en la dinàmica del centre. La nostra relació personal i la confiança dipositada en mi ens ha ajudat durant el procés, dissolent directament els inconvenients d'aquest imprevist. Qualque moment ella s'ha angoixat per la situació, degut a què li ha sabut molt greu no poder estar amb mi. Jo, personalment, pens que aquesta circumstància ha tingut una part positiva: m'he hagut de posicionar al cent per cent dins el rol d'orientadora i, per tant, no m'ha quedat més remei que actuar amb decisió i seguretat, sempre des del respecte cap els altres i la disposició a donar el millor de mi en tots els moments i situacions.
- S'ha valorat la meva capacitat de comunicació positiva amb la resta de professionals del centre. Ha estat un element molt positiu, la gent m'ha donat la seva confiança i tot d'una han participat de les meves propostes.
- Tot i la capacitat de modificació, he vingut sempre al centre amb la feina prèvia feta: projecte, documents, guions de reunions amb uns objectius previstos... En aquest sentit, una proposta de millora que tot d'una ens ha vingut al cap a totes dues és el fet de preparar per a cada sessió de reunions un ordre del dia. Malgrat aquest aspecte, he pogut dur a terme les reunions de manera eficaç i eficient, sense perdre de vista l'objectiu d'aquestes, amb capacitat de reconduir les situacions de desacord per tal d'arribar a consensos.
- La redacció de l'ordre del dia, com a eina de comunicació, de participació, per evitar la improvisació, perquè puguin aprofitar la potencialitat de la seva feina, seria una proposta per a tot el centre.
- S'hauria de definir a principi del curs el rol de l'orientador del centre, ja que observam que molts professors esperen encara actuacions més pròpies d'un model clínic. Segueixen insistint en diagnosticar alumnes mitjançant l'ús de proves estandaritzades, les quals no serien adequades per alguns tipus d'intervencions. No es pot pretendre que cada vegada que un alumne presenta alguna dificultat se li hagi de passar un test. L'avaluació psicopedagògica és un procés que es pot realitzar de moltes maneres, utilitzant instruments diversos, entre els quals s'ha de tenir present l'anàlisi de la pràctica docent, i no només de les dificultats d'un alumne determinat. De fet, d'aquesta manera, la intervenció pot afavorir el procés d'ensenyament-aprenentatge de tot el grup classe.
- S'hauria de coordinar en la mesura d'allò possible el seu horari amb els horaris de les tutories dels grups, ja que moltes de les intervencions es podrien centrar en ajudar els tutors a desenvolupar la seva tasca amb tot el grup classe. Però l'horari no s'adequa a aquest criteri i la manca de temps és evident.
- Hi ha molts òrgans de coordinació (comissions diferents) dins el centre, i això està molt bé, perquè facilita el repartiment de les tasques, però en certa manera està dificultant una comunicació fluïda entre ells, i na Catalina de vegades no està ben informada de tasques que es duen a terme dins el centre o propostes que es volen desenvolupar.
- He fet aproximadament 100 hores dins el centre, mostrant interés i motivació, i malgrat això no s'ha pogut acabar el projecte, la qual cosa demostra que el temps és insuficient, i que l'horari no està ben planificat per poder dur a terme aquests tipus de tasques més burocràtiques, que a la pràctica s'han d'implementar per afavorir l'aprenentatge i millorar la qualitat educativa. Els projectes que tenen no es corresponen amb l'horari per dur-los a terme.
- La teoria aportada ha estat molt actualitzada, bona d'aplicar a la línia de centre i coherent amb les maneres de fer pròpies. A més, s'ha valorat la meva creativitat en les aportacions.
- Les aportacions han estat coherents amb les necessitats que presenta el centre en el moment actual. Han estat adequades perquè vaig realitzar una prospecció molt acurada: entrevistes, observacions, revisió de documentació i avaluació.
Com a proposta de millora en general ella em proposa passar més temps observant les tasques que realitza dins el centre, ja que això em permetria conèixer i experimentar més a fons la sobrecàrrega de rols que pateix.

Comentari 14 de maig
ResponEliminaHola Paloma,
et felicito pel Bloc, està molt ben estructurat. I sobretot el felicito per la feina feta, el PAD elaborat m'agrada molt i el trobo molt inclusiu. Et volia preguntar una cosa: en presentar el Pla a tots els professors, no vau tenir cap problema amb cap professor alhora de plantejar la meusra d'atenció a la diversitat de dos professors a l'aula? Tothom hi va estar d'acord? Aquest o d'altres aspectes van generar més discussió o controvèrsia que d'altres? Si va ser així, quins aspectes?
Trobo que seria intressant que a l'Espai Reflexions i afegissis aquelles reflexions que t'hagin semblat més importants (tria aquelles reflexions, de les diferents sessions que hagis entrat, que et sembin més rellevants i incorpore-les a l'espai Reflexions).
A part d'això, i amb l'última entrada que has de fer amb les conclusions, el bloc ja el podràs donar per acabat.
Et felicito i seguim en contacte,
Anna Ristol
Consultora UOC