Assessorament per a l'elaboració i implementació del Pla d'Atenció a la Diversitat

dissabte, 7 d’abril del 2012

FASE 1: Avaluació del context (06.03.12) - CCP


El matí comença per mi a les 8:55 amb la reunió de la Comissió de Coordinació Pedagògica (CCP).

El primer que em sorprén en arribar-hi a la Sala d'actes, que és el lloc on es realitza, és la quantitat de membres que la formen, en comparació a la CCP del centre de Primària on jo hi faig feina
En aquest cas està formada pels Caps de cada Departament, l'equip directiu i els coordinadors de les diferents comissions i coordinacions que hi ha al centre, en total 21 persones, que seuen en rotllo per facilitar la comunicació entre tots ells.
 
a.     El primer punt de l'ordre del dia l'exposa la directora. Han de decidir com s’han d’ofertar les activitats de final de trimestre.
El darrer dia de cada trimestre es realitzen excursions, i la qüestió és aprofitar-les des del punt de vista pedagògic, arribant a “construir” tasques des d’un enfocament competencial, que permeti l’assoliment de diferents competències bàsiques. Per tal de dur-ho a terme, es demana que des de cada Departament es facin aportacions a través de la web del centre, on des de cada matèria els professors diguin de quina manera contribuiran a l’assoliment d’aquestes competències.
La directora comenta que és una decisió que afecta tothom. Per qüestions de temps demana si aquesta qüestió es pot decidir directament a la CCP o s’ha de dur als diferents Departaments.
La coordinadora d’Activitats Extraescolars explica com ho han de fer. Tenen una graella penjada a la web que han d’anar complimentant on line. Així, es podran treballar les CCBB, i no només la convivència. Proposa juntar-se per departaments per poder fer aquesta feina.

La directora insisteix (la qual cosa jo personalment considero fonamental) en què si les excursions es fan o no s’ha de decidir entre tots. Sempre dóna molta importància a què les responsabilitats són de tots, i els anima contínuament a participar-hi, cosa que pot semblar òbvia, però que des de la meva experiència com a mestra, podria dir que no sempre és així.

“Hem de tenir clar que ens implica [fer excursions] a tots. Tots els professors hi han d’anar”. 

A continuació explica que no pot ser que uns hi vagin i altres puguin “agafar vacances” un dia abans.  
Amb aquests tipus d’aclariments dóna importància a la gran responsabilitat que assumeixen els tutors als centres educatius i al paper de “recolzament” que haurien d’aportar els especialistes que no tenen assignada cap tutoria.
S’acorda que des dels diferents departaments es complimentarà la graella que ha presentat la coordinadora d’activitats extraescolars.

b.    El següent punt l’exposa la Cap d’estudis General. Cal aclarir que al centre hi ha un Cap d’estudis de Primer Cicle, una de Segon Cicle (que és al seu torn la general) i una de Batxillerat. Aquesta explica diferents activitats que es duran a terme la propera setmana dins el marc del Pla de Convivència:

-       Xerrada sobre el gnoma. L’explicació sobre aquesta activitat la realitza un altre professor.
-       Visionat de 2 pel·lícules.
-       Berenar desigual.
-       Xerrada pels pares realitzada per la pediatra del centre de salut del municipi.

El cap del Departament de Música demana, ja que estan explicant els horaris de les diferents activitats que es realitzen al centre al llarg del curs, que els professors no programin examens en segons quines dates, perquè els alumnes puguin col·laborar en totes aquestes activitats. Concretament, parla sobre el concert de final de curs que es fa al teatre del municipi.

Aquesta qüestió crec que també és molt important, ja que deixa entreveure com són d’importants en aquesta etapa els examens per la majoria dels professors, que sembla que ofereixen ressistències a l’hora de canviar la mentalitat en quant a l’avaluació dels alumnes, sobretot a Batxillerat, on aquests ja comencen a notar la pressió que els suposa haver d’estar preparats per realitzar les PAU. Tornaré a aquesta reflexió quant comenti les sessions d’avaluació...

c.     El secretari comenta l’existència del Protocol de l’aula d’informàtica i que s’ha d’usar. La professora encarregada d’aquest punt comenta que està penjat a la web i que li han de pegar un cop d’ull. També parlen del protocol d’ús del portàtils per als alumnes de 1r i 2n d’ESO, i que l’han de revisar curosament.

d.    Proves de Diagnòstic. La directora informa que ja hi ha unes proves d’entrenament i que determinaran el dia i les persones que passaran aquest entrenament als alumnes.

e.     Criteris per a l’obtenció del Títol d’ESO. La cap d’estudis general demana que es recordi als alumnes els criteris vigents, però que amb els canvis que hi ha en aquests moments, s’hauran de canviar (els han informat els inspectors). Planteja que això és una feina dels tutors, però l’altre cap d’estudis li respon amb un “no te creas” que deixa entreveure la importància que tenen en aquesta funció d’informació els equips educatius a l’hora, sobretot, d’avaluar els alumnes. Es proposa que junt amb el butlletí de qualificacions aparegui un calendari de recuperacions, perquè els alumnes que tenen matèries pendents no s’oblidin que les han de recuperar. Sembla que de vegades hi ha hagut sorpreses desagradables en aquest sentit que han provocat que algun alumne no pogués titular. Es diu que els tutors haurien d’insistir molt en els aspectes relacionats amb l’avaluació.

f.     Normativa general. La directora exposa que hi ha temes en què tothom s’ha anat “relaxant”. Actualment el centre està passant per una situació de manca de neteja que s’està convertint en insostenible. És una qüestió de manca de personal que de moment ningú no ha solucionat des de les administracions responsables. L’equip directiu ha redactat una carta per enviar a la Direcció General de Recursos Humans i la llegeix a la CCP. Demana amb insistència que tothom s’impliqui i col·labori en el manteniment d’unes mínimes condicions d’higiene en la mesura de les pròpies possibilitats. S’establirà un control d’aules (estan preparant un protocol) i cada setmana el secretari i una de les caps d’estudi revisaran el full de seguiment amb què comptarà cada aula.

g.    Guàrdies de pati. La cap d’estudis general comenta que no s’estan fent conforme caldria. Els alumnes queden pels passadissos i algunes aules queden obertes. Es recorda que hi ha una normativa que s’ha de complir.

h.     Informacions. Hi haurà un claustre dia 21.03.12.

Quan acaba la CCP, l’orientadora em comenta que potser la CCP no és del tot eficaç, perquè serveix només perquè l’equip directiu doni diferents informacions. A la CCP hi acudeixen dos membres del DO (la cap, que és ella, i la coordinadora de suports) i no seria necessari. Al centre enguany s’han creat moltes comissions i coordinacions que sota el seu punt de vista no serien funcionals, ja que sembla que es dupliquen tasques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.

Dades personals

La meva foto
Mestra d'Educació Musical i Primària. "Ya no basta con que cada individuo acumule al comienzo de su vida una reserva de conocimientos a la que podrá recurrir después sin límites. Sobre todo debe estar en condiciones de aprovechar y utilizar durante la vida cada oportunidad que se le presente de actualizar, profundizar y enriquecer el primer saber y de adaptarse a un mundo en permanente cambio". (Delors, J. (coord.). (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/UNESCO.p. 95)