Avui començ les meves pràctiques al centre. Tot es nou per mi, encara que partesc amb l'avantatge ( o potser serà un inconvenient?) que conec l'orientadora i alguns dels professors del centre. En certa manera, tot em resulta familiar. Molta il·lusió.
Arrib al centre a les 8.55, on na Catalina m’espera per començar aquest recorregut. L’horari d’avui és de 8.55 a 13.00 h. El primer que faig és presentar-me de nou a l'euip directiu, avisant-los que ja era al centre (ja ens coneixem i havíem fet la presentació oficial anteriorment). Em donen la benvinguda. Crec que tot anirà bé...
- Començam l’horari al Departament d’Orientació, on l'orientadora fa feina de manera individual: revisió del correu, informes, etc.
Na Catalina em presenta a altres membres de la Comunitat Educativa i em va explicant algunes coses del funcionament del centre en quant a l’ús de la fotocopiadora, dels ordinadors del Departament, etc.
Ja podem observar en pocs minuts la sobrecàrrega de rols que ha d’assumir l’orientador als centres de Secundària. (La feina de corregir examens la realitza a casa seva).
Aquesta setmana es realitzen les Juntes d’Avaluació del segon trimestre, així que na Catalina ha de posar les notes de Psicologia de 2n de Batxillerat.
- A les 9.50 comença la reunió de tutors de Batxillerat.
El següent cas que explica na Catalina és el d’una alumna que presenta disortografia, però no dislèxia, fent una clara distinció, des del seu rol de tècnica experta, entre una i altra dificultat, clarificant els dos conceptes al professorat que atèn la nena. El professor de Llengua Castellana comenta que ell no li avalua l’ortografia. Na Catalina explica que el protocol a seguir en cas de dislèxia per realitzar les adaptacions d’accés és nou, encara que com la nena està diagnosticada té dret a l’ajuda. En el cas que ens ocupa, l’orientadora xerra també de l’ansietat que pateix la nena, adoptant així una visió sistèmica en l’origen de les dificultats, tenint en compte els factor emocionals en el procés d’aprenentatge. És important tenir això en compte en aquesta etapa, l’Educació Secundària, per les seves característiques pròpies, per la formació del professorat... En la seva argumentació adopta una postura en la seva concepció sobre les dificultats d’aprenentatge dels alumnes que inclou els factors individuals i el context.
Demana si hi estan d’acord amb aquesta visió i els professors donen la seva. Acorden que han d’avisar/informar a l’equip de professors.
En aquest primer punt de la reunió, per tant, s’està tractant el tema de les dificultats d’aprenentatge que experimenten alguns dels alumnes que hauran d’anar a Selectivitat enguany, i sembla que la persona que ocupa major protagonisme és l’orientadora, ja que coneix de primera mà el diagnòstic d’aquests alumnes i és la que podria aportar un punt de vista més especialitzat en aquesta problemàtica. També es parla que ha d’acabar d’elaborar els informes per enviar a la Conselleria per tal que es puguin fer les adaptacions pertinents, atenent així la diversitat dels alumnes.
Un altre punt que es tracta és el de la neteja al centre, manca personal i l’equip directiu posarà en marxa un protocol per mantenir el centre net en la mesura de les possibilitats de professors i alumnes. La coordinadora xerra i la resta dels professors opina al respecte. Sorgeixen dubtes envers el protocol i es van aclarint entre tots.
En 15 minuts acaben els punts importants per als tutors de 1r, però els de 2n queden a tractar un altre punt: la visita que es farà divendres a la UIB per informar-se de les diferents opcions que tenen de cara al curs vinent. S’opina sobre la conveniència o no de quedar a dinar una vegada acabada la visita a la Universitat, ja que enguany comenten que hi ha hagut moltes tensions als grups i que potser dinar plegats fomentarà que es relaxin un poc els ànims. També s’informa que els alumnes tenen un full informatiu on ve el plànol de les instal·lacions i que en acabar quedaran en un punt concret. Concreten que els tutors demanaran als alumnes pel tema del dinar i pels qui després quedaran a Palma, que hauran de dur una autorització signada pels pares.
Cal dir que al centre hi ha 3 grups de primer de Batxillerat i 3 de segon.
La reunió trob que ha estat molt ràpida i que s’han posat d’acord molt aviat en tots els punt.
Un aspecte que m’ha cridat l’atenció és que tothom ha tractat aspectes emocionals dels alumnes, de la tensió que duran i troben que el dinar ajudrà a alleujar aquestes tensions. Hi ha alumnes molt desanimats, sobretot a anglès. Es posen a la pell dels estudiants, un professor comenta que s’ha d’anar alerta amb no pitjar-los massa. Van aclarint malentesos que van apareixent. Na Catalina argumenta que a l’hora de posar notes una bona nota els anima més. Posa el típic exemple del professor que vol que un alumne s’esforci més i per això no li vol pujar la nota, i parla del paper de les expectatives en el rendiment dels estudiants. Un professor parla d’un cas concret en què pensa que l’alumne pot treure nota si estudia, que a ell li sap greu, però que si la matèria no s’estudia, ell diu que és una matèria que es pot treure estudiant.
D’un altre alumne es comenta que és molt tímid, i un professor comenta “Tenc un problema (amb aquest alumne)”. Diu que repetirà. Es comenta també que n’hi ha molts que estan per repetir.
A les 10.25 acaba la reunió, quedam xerrant informalment amb la coordinadora i surten altres casos concrets d’alumnes. Per tant, es tracten aspectes que potser s’haurien de tractar a la reunió i fer actes d’aquestes reunions. No sé si algú va fer acta, supòs que sí.
- 11.10: Psicologia- 2n Batxillerat
El grup està format per alumnes provinents dels 3 grups. Es tracta d’alumnes amb poques expectatives en quant als seus estudis. Han triat aquesta optativa malgrat saben que no els compta la nota per a la Selectivitat.
No utilitzen les taules, s’asseuen en rotlo amb les cadires, començant del més vell al més jove, per fer dinàmiques que els permeten conèixer millor la seva personalitat (és el tema que estan treballant) i la dels altres. Sembla, més que una classe de Psicologia, un espai de teràpia de grup.
En principi pensava que faria una observació no participant, però per la dinàmica de la sessió l’orientadora troba que el més oportú és que m’inclogui dins el grup, en el qual adoptaré el rol d’orientadora, podent intervenir, quan ho consideri oportú, i com els altres, demanant el torn de paraula, per comentar temes que vagin sorgint de la reflexió dels alumnes respecte a les següents preguntes:
-Com creus que et veuen els altres? Per què? Tu ets així, com et veuen els altres? Què voldries que veiessen els altres? Què pots fer per aconseguir-ho?
-Què pots fer per millorar la imatge que els altres tenen de tu?
A mesura que, un per un i seguint l’ordre d’edat de major a menor, van responent la pregunta, l’orientadora els anima a intervenir, comentant estratègies que els poden ajudar en el seu desenvolupament. El ritme de la sessió em permet fer alguns intervencions parlant del tema de la comunicació i de la importància que té en aquest procés el fet de compartir significats entre persones que es volen comunicar. Cada un s’expressa, demanant la paraula o per suggeriments de na Catalina, i ella va fent intervencions puntuals per explicar alguns conceptes i donar algunes estratègies. La dinàmica em sembla correcta, però degut a les característiques del grup potser estaria bé combinar estar assegut amb estar drets, de vegades hi ha alumnes que sembla que desconnecten.
- 12.05: Transició a la vida adulta.
Grup de 5 alumnes de Diversificació Curricular. La classe es fa al saló d’actes, ja que han de fer una exposició en PPT d’un treball que han fet. Conviden a veure l’exposició als alumnes de Mòduls Voluntaris, que són 4. Fan treballs de recerca i d’exposició i conviden altres companys.
2 d’ells han preparat el tema de l’avortament, treball que acaba amb una opinió personal. Quan comencen la presentació els dóna recomanacions sobre la portada (aspectes formals), ja que no han escrit l’any. Els recorda que han de posar el nom i llinatges legals. Els alumnes interrompen algunes vegades amb comentaris i rialletes, un dels qui exposa inclús sembla que es vulgui riure de la professora quan aquesta critica constructivament la seva feina, ja que s’ha tractat més d’un copiar i pegar que no d’un treball elaborat. Així mateix, l’exposició consisteix simplement a llegir el que posa a les diapositives. L’altre grup (alumnes de Mòduls Voluntaris) ve acompanyat del seu professor. Es reparteixen la presentació, cada un llegeix una diapositiva. Els dos professors intervenen puntualment per donar-los consells en quant a la seva exposició: to de veu, posició del cos...els alumnes mostren manca de fluïdessa i entonació. També sembla que no els interessa gaire el que estan llegint. L’opinió personal no l’han escrit en la presentació preparada.
L’orientadora xerra del tema, de com està la llei actualment, en procés de canvi, i la majoria dels joves opinen, encara que contínuament se’ls està reconduïnt perquè se centrin en les preguntes que llença na Catalina. Se’ls insisteix en que no han de confondre la pròpia opinió amb la legislació.


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.