Assessorament per a l'elaboració i implementació del Pla d'Atenció a la Diversitat

dijous, 12 d’abril del 2012

FASE 1: Avaluació del context (07.03.12) - L'orientadora a les sessions d'avaluació


FASE 1 :     Avaluació del context (sessions d’avaluació PQPI i 2n Batxillerat) i recollida d’informació
DATA:     7.03.12
Objectius
  1. Conèixer el  rol que ha de desenvolupar l’orientadora durant les sessions d’avaluació de diferents grups
  2. Establir un contacte directe amb els professionals del centre i els diferents òrgans de gestió i coordinació docent
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
Observació no participant
Diari de camp
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. Quantitat i qualitat de la informació recollida pel que fa a la tasca i el paper de l’orientadora durant les sessions d’avaluació

A continuació i amb la finalitat d’evitar ser repetitiva, exposaré en línies generals com s’han anat desenvolupant algunes de les sessions d’avaluació del segon trimestre. Cal tenir en compte que encara que el meu projecte està centrat a l’etapa d’ESO, ha estat molt interessant acompanyar l’orientadora a les sessions d’avaluació de 2n de Batxillerat, ja que molts dels professors que hi imparteixen classe també ho fan a l’ESO. Així, he pogut analitzar alguns aspectes que m’interessaven de cara a l’elaboració posterior del PAD, sobretot en quant al tema 

d’on situen les dificultats d’aprenentatge dels seus alumnes.

PQPI
Es comenten els diferents casos, sortint a la llum alguns errors administratius. Dels comentaris es dedueixen les expectatives dels professors envers els alumnes. En quant a solucions i propostes de millora, l’orientadora comenta que els alumnes amb ACS (adaptació curricular significativa) no poden titular. Va aclarint els dubtes que van sorgint.

SEGON DE BATXILLERAT
A l’IES hi ha 3 grups de Batxillerat, realitzant-se una sessió per a cada grup. Es realitzen  de 16 a 19 h.
En aquestes sessions, l’orientadora ha d’adoptar dos rols: docent, perquè imparteix Psicologia
i orientadora.

Introdueix la sessió el tutor, fent una reflexió envers alguns aspectes comentats pels seus alumnes a les sessions de tutoria.
Cada sessió comença amb la pressència del delegat i subdelegat de cada grup, que donen la seva opinió sobre com ha anat el trimestre.
El delegat fa una exposició de la reflexió grupal sobre el funcionament del trimestre: examens massa junts en el temps, problemes socials dins la classe, conflictes interns, propostes per millorar la convivència, dates d’entrega de treballs, llibres que han comprat i que no utilitzen, injustícies en quant a l’avaluació, etc.

A continuació el tutor demana als professors si tenen res a dir. Intervenen uns quants i comenten aspectes referits a: faltes d’assistència inclús en dies que tenen examens, manca de puntualitat, nivell mediocre, entrega de treballs, passivitat i poca participació dels alumnes, notes baixes. En general també es reflexiona sobre els factors psicosocials que influeixen en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Se’ls anima a esforçar-se perquè ja estan a prop les PAU.

El tutor comenta les característiques del seu grup.

Una vegada acaben amb les reflexions grupals, el delegat i subdelegat se’n van i els professors comencen a comentar els resultats alumne per alumne.

Aquí és on l’orientadora exerceix el seu rol com a tal, aportant dades importants sobre alguns alumnes, comentant actuacions dutes a terme en quant a adaptacions d’accés al currículum, entrevistes amb pares, anàlisi de l’entorn dels alumnes, etc. També els tutors li demanen que s’entrevisti amb alguns alumnes per veure si els poden ajudar en el seu procés d’aprenentatge.

Observ  que, a diferència dels professors, ella ressalta les qualitats dels seus alumnes amb molta energia. Analitza i interpreta els resultats des d’una altra perspectiva, aportant altres tipus d’arguments més propis de la seva especialitat.
Em sorprèn que en cap moment es parli de com es fan les classes: programacions, metodologia, criteris d’avaluació, etc. Sembla que dipositen tota la responsabilitat dels baixos resultats acadèmics en els alumnes. Ho coment amb na Catalina i reflexionam envers la pressió que tenen els alumnes a Batxillerat. En aquesta etapa no hi ha atenció a la diversitat de la mateixa manera que a l’ESO, que és una etapa comprensiva, terminal i obligatòria... Només es tenen en compte les ADAPTACIONS D’ACCÉS AL CURRÍCULUM, ja que altres elements curriculars no es poden modificar.

Respecte als alumnes amb alguna dificultat d’aprenentatge (per exemple, dislèxia), alguns professors comenten els errors que cometen i que de vegades no saben com han d’actuar, sobretot pel que fa a l’avaluació. L’orientadora els aclareix dubtes, ajuda a calmar les angoixes amb els seus comentaris i els proposa actuacions perquè la situació millori.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.

Dades personals

La meva foto
Mestra d'Educació Musical i Primària. "Ya no basta con que cada individuo acumule al comienzo de su vida una reserva de conocimientos a la que podrá recurrir después sin límites. Sobre todo debe estar en condiciones de aprovechar y utilizar durante la vida cada oportunidad que se le presente de actualizar, profundizar y enriquecer el primer saber y de adaptarse a un mundo en permanente cambio". (Delors, J. (coord.). (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/UNESCO.p. 95)