Assessorament per a l'elaboració i implementació del Pla d'Atenció a la Diversitat

dimarts, 17 d’abril del 2012

Fase 2: Avaluació del context (aula/professors) i recollida d’informació


FASE 2 :              Avaluació del context (aula/professors) i recollida d’informació
DATA:    13.03.12
Objectius:
1.     Conèixer les estratègies d’atenció a la diversitat que es duen a terme dins una aula de 1r d’ESO (Llengua castellana)
2.     Conèixer els diferents rols que han de desenvolupar dos professors quan fan feina junts dins una aula
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.     Entrevista
2.     Observació no participant
3.     Revisió de diferents documents de centre: programacions d’aula, materials adaptats per atendre la diversitat: fulls de seguiment, fitxes, activitats del llibre de text adaptades...
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.     Quantitat i qualitat de la informació recollida pel que fa a la tasca dels professors especialistes dins les aules: rols adoptats, materials emprats, etc. Buidatge i anàlisi de la informació recollida a través de les diferents fonts (observacions, entrevistes, documentació, programacions d’aula...)
2.     Quantitat i qualitat de la informació recollida sobre el context de l’aula: rols adoptats, funcions desenvolupades, adequació de l’ensenyament a la diversitat de l’alumnat, ...
3.     Quantitat i qualitat de la informació recollida sobre les estratègies emprades a l’aula.
4.     Adequació de la informació recollida a la finalitat de la intervenció

A les 12.05h comença la classe de Llengua Castellana a 1r d’ESO B. És un grup també de només 15 alumnes, com 1r A i 1r C (els altres 2 grups de 1r d’ESO són més nombrosos, però no necessiten tanta ajuda; són els anomenats “grups British”, que segueixen aquest programa voluntàriament, continuant amb el que han fet durant l’etapa de segon cicle d’educació infantil i tota la primària) i la classe la fan un professor de Llengua Castellana i una de les PT del departament d’orientació. Cal dir que les dues PT del departament d’orientació es reparteixen els suports dins l’aula a 1r, 2n i 3r d’ESO, a les matèries de Llengua Catalana i Llengua Castellana.

Mentre el professor connecta l’ordinador i la PDI (els diu que dirà les notes del segon trimestre), la PT passa un per un a revisar els deures i a prendre nota a la seva agenda.

M’ha agradat veure que les PT sempre duen l’agenda darrere, ben igual que els tutors o els especialistes, per prendre notes sobre els alumnes. Crec que elles són les que més saben al centre d’escola inclusiva i altres estratègies d’atenció a la diversitat.

El professor explica en veu alta com els ha avaluat. La nota més important és la del quadern. També compten els deures.

Una cosa que em sorprèn és que digui les qualificacions dels alumnes en públic, encara que primer avisa de què si qualcú no vol que els altres la sabin, que ho digui i ell no la dirà, ho farà després en privat. Tot i això, projecta el full de càlcul a la PDI...

Jo, personalment, crec que ja directament ha de dir les notes a cada alumne en privat, fomentant una autoavaluació i destacant en cada un d’ells els aspectes positius, per tal de millorar la seva confiança, l’autoconcepte i l’autoestima, ja que són alumnes amb unes característiques no gaire favorables per als aprenentatges. Gairebé els conec  a tots, i sé la realitat que tenen molts d’ells a casa... tornam a la perpectiva d’anàlisi sistèmica...




Mentre comenten l’avaluació, la PT aprofita per explicar-me quants alumnes NESE / NEE hi ha, i per quins motius. Tot i aquests alumnes (que estan diagnosticats i reben els suports que els correspon “legalment”) i ha uns altres que, malgrat no tenir cap diagnòstic fet, s’ha observat que tenen dificultats i per tant, també reben suport dins l’aula.

Aquest és un tema que també genera preocupació dins les juntes d’avaluació, ja que molts professors no saben quin és el tractament que han de donar als alumnes sense diagnosticar. No sé, sembla que si no estan a “cap catàleg” no tenen dret a rebre cap tipus d’ajuda, quan els que tenim una certa experiència sabem que, al cap i a la fi, i en la mesura de les nostres possibilitats, sempre intentam adaptar-nos a les característiques de cada un d’ells i a l’hora d’avaluar tenim molts factors en compte... per qualque cosa han de servir les juntes d’avaluació.... si no, més valdria no perdre el temps i que cada professor avalui quantitativament els seus alumnes....

Respecte a la manera de fer feina plegats, aquí, encara que la relació entre els dos professionals és bona, jo la qualificaria de correcta des del punt de vista professional: el professor es deixa assessorar per la PT, i té molt bona voluntat, però realment, crec, li falten estratègies perquè els alumnes el segueixin.

Jo, personalment, gaudesc de la seva explicació (intentant no perdre el fil i les finalitats de la meva observació...), de literatura (mites), però tot d’una me n’adon que no som a la Universitat, sinó a 1r d’ESO !!!!!! i aquests “al·lotets” no semblen gaire interessats en la temàtica, més que res perquè crec que no entenen res....

La PT segueix explicant-me la manera com s’adapten les activitats a cada alumne (els dóna esquemes senzills perquè puguin estudiar, els proposa activitats més senzilles a partir de les del llibre de text, els adapta, al cap i a la fi, tot allò que fan a classe).

Cal dir que aquest professor  utilitza a les seves classes els mapes conceptuals, però no perquè els facin els propis alumnes (de manera que, potser, aconseguirien aprendre significativament...), sinó que els prepara a casa ell mateix i a classe els projecta i va explicant.






Per tant, mentre ell explica (enllaçant uns temes amb uns altres, amb anècdotes, d’una manera interessant per universitaris però caòtica si tenim en compte capacitats, interessos i motivacions  dels alumnes) , la PT va fent un mapa conceptual o un esquema senzill a la pissarra i a la PDI hi ha el mapa conceptual projectat... tres fonts d’informació visual al mateix temps... jo mateixa em perd....

 

En quant a la manera de corregir les activitats (treballen els mites; a partir d’un text narratiu molt breu els alumnes havien de respondre unes qüestions), mentre el professor ho fa oral, la PT va escrivint les respostes a la pissarra. Tot va molt ràpid. Fa moltes preguntes, cerca diferents informacions per Internet i les va projectant, explica massa coses... alguns alumnes, massa, crec jo, no poden seguir el seu ritme... a més, les imatges projectades no es veuen gaire bé.


Massa velocitat...


Envers el clima de l’aula dir que aquesta “es manté en ordre” durant tota la sessió. S’ha de tenir en compte, si partim de la base que la classe és molt expositiva, en pla “master class”, i veig que el grup ha “aguantado el tirón”...



ORGANITZACIÓ ESPACIAL DE L’AULA: Seguim amb la controvèrsia

Cal dir que els alumnes també estan asseguts en fileres, de dos en dos o de tres en tres, tots mirant cap a la pissarra, aspecte a tenir en compte si el que pretenem és passar d’una metodologia basada en activitats molt expositives cap a unes altres que permetin una major participació i implicació de l’alumnat.

ORGANITZACIÓ DE LA SESSIÓ: Un altre aspecte a tenir en compte

1.     Comentaris avaluació
2.     Correcció deures
3.     Explicació lectura
4.     LA SESSIÓ NO ACABA EN CAP CONCLUSIÓ... PERQUÈ S’ACABA EL TEMPS

Com a reflexió personal diria que les sessions s’haurien d’estructurar millor, sense “enfilar-se tant” en les explicacions, deixant les valoracions negatives envers l’avaluació per a les “hores de despatx” i prioritzant uns continguts o unes metodologies més engrescadores pels alumnes.

Respecte de la feina de la PT dins l’aula, m’ha agradat compartir aquest espai amb ella i poder-li comentar coses sobre la meva observació, ja que nosaltres dues ja havíem fet feina plegades a primària.

Respecte al professor, em demana assessorament i una crítica constructiva a la seva feina (he pogut entrar tres dies a les seves sessions). Li coment el tema de l’organització i, sobretot, li don informació sobre l’elaboració de mapes conceptuals i la seva contribució a l’assoliment dels canvis conceptuals. Ara només em queda donar-li aquestes reflexions per escrit, perquè pugui, voluntàriament, millorar la seva pràctica educativa. Així m’ho ha demanat personalment i així ho faré...






2 comentaris:

  1. Comentaris 25 abril

    Hola Paloma,

    Primer de tot felicitar-te, el teu bloc m’està agradant molt: està ben estructurat i és clar i entenedor. M’adono que has organitzat l’explicació de les sessions tal i com us vaig proposar. I el fet que escriguis en subratllats i colors diferents allò que et sembla més rellevant, ajuda molt. A més a més, el grau de valoració i reflexió tant personal teu com el compartit amb la teva tutora, és molt alt.

    Podries afegir una entrada al Bloc amb Materials, recursos i/o bibliografia.

    Com que veig que dónes força importància a la perspectiva sistèmica, et recomano recomano el llibre: “Pedagogía sistémica, fundamentos y práctica" Mercè Traveset. Ed. Graó, 2007.

    Enhorabona pel Bloc i seguim endavant,

    Anna Ristol
    Consultora UOC

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies, Anna.

    La veritat és que aquests dies, amb la feina, la família i les altres 3 assignatures, he tingut el bloc una mica abandonat. Avui mateix havia redactat una altra sessió d'observació però no l'he pogut acabar com a mí m'agrada..
    El que em comentes de la perspectiva sistèmica darrerament m'acompanya en totes les meves interpretacions de la realitat que m'envolta i em fa pensar contínuament, analitzant-ho tot des d'una mirada global. Aquesta manera de fer en mi s'està convertint ja en allò del més normal, però veig cada dia més, i aquí és on està part de la meva feina, crec, que molts professionals no la tenen en compte.

    Bé, seguiré aprofundint en tot el que em recomanes, ara mateix compro el llibre, que aquestes llibreries on line funcionen "la mar de bé". Respecte a l'entrada que em suggereixes, ho tenia previst, ja que vaig anotant cosetes en els llibres que faig servir... ara necessit hores de tranquil·litat a casa per poder-ho penjar al bloc. M'hi dedicaré aquest pont.

    De nou gràcies pels teus ànims, no saps com m'ajuden en dies de molt estrés!!!!

    Seguim....

    ResponElimina

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.

Dades personals

La meva foto
Mestra d'Educació Musical i Primària. "Ya no basta con que cada individuo acumule al comienzo de su vida una reserva de conocimientos a la que podrá recurrir después sin límites. Sobre todo debe estar en condiciones de aprovechar y utilizar durante la vida cada oportunidad que se le presente de actualizar, profundizar y enriquecer el primer saber y de adaptarse a un mundo en permanente cambio". (Delors, J. (coord.). (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/UNESCO.p. 95)