|
FASE 2 : Avaluació del context
(aula/professors) i recollida d’informació
DATA: 13.03.12
|
|
Objectius:
1.
Conèixer les estratègies d’atenció a la
diversitat que es duen a terme dins una aula de 1r d’ESO (Llengua castellana)
2.
Conèixer els diferents rols que han de
desenvolupar dos professors quan fan feina junts dins una aula
|
|
INSTRUMENTS
I/O TÈCNIQUES
|
|
1.
Entrevista
2.
Observació no participant
3.
Revisió de diferents documents de centre:
programacions d’aula, materials adaptats per atendre la diversitat: fulls de
seguiment, fitxes, activitats del llibre de text adaptades...
|
|
INDICADORS
D’AVALUACIÓ
|
|
1.
Quantitat i qualitat de la informació
recollida pel que fa a la tasca dels professors especialistes dins les aules:
rols adoptats, materials emprats, etc. Buidatge i anàlisi de la informació
recollida a través de les diferents fonts (observacions, entrevistes,
documentació, programacions d’aula...)
2.
Quantitat i qualitat de la informació
recollida sobre el context de l’aula: rols adoptats, funcions desenvolupades,
adequació de l’ensenyament a la diversitat de l’alumnat, ...
3.
Quantitat i qualitat de la informació
recollida sobre les estratègies emprades a l’aula.
4.
Adequació de la informació recollida a la
finalitat de la intervenció
|
A
les 12.05h comença la classe de Llengua Castellana a 1r d’ESO B. És un grup també
de només 15 alumnes, com
1r A i 1r C (els altres 2
grups de 1r d’ESO són més nombrosos, però no necessiten tanta ajuda; són els
anomenats “grups British”, que segueixen aquest programa voluntàriament,
continuant amb el que han fet durant l’etapa de segon cicle d’educació infantil
i tota la primària) i la classe la fan un professor de Llengua Castellana
i una de les PT del departament d’orientació. Cal dir que les dues PT del departament d’orientació es
reparteixen els suports dins l’aula a 1r, 2n i 3r d’ESO, a les matèries de
Llengua Catalana i Llengua Castellana.
Mentre
el professor connecta l’ordinador i la PDI (els diu que dirà les notes del segon
trimestre), la PT passa un per un a revisar els deures i a prendre nota a la
seva agenda.
M’ha agradat veure que les PT sempre duen l’agenda
darrere, ben igual que els tutors o els especialistes, per prendre notes sobre
els alumnes. Crec que elles són les que més saben al centre d’escola inclusiva
i altres estratègies d’atenció a la diversitat.
El
professor explica en veu alta com els ha avaluat. La nota més important és la
del quadern. També compten els deures.
Una cosa que em sorprèn és que digui les qualificacions
dels alumnes en públic, encara que primer avisa de què si qualcú no vol que els
altres la sabin, que ho digui i ell no la dirà, ho farà després en privat. Tot
i això, projecta el full de càlcul a la PDI...
Jo, personalment, crec que ja directament ha de dir les
notes a cada alumne en privat, fomentant una autoavaluació i destacant en cada
un d’ells els aspectes positius, per tal de millorar la seva confiança, l’autoconcepte
i l’autoestima, ja que són alumnes amb unes característiques no gaire
favorables per als aprenentatges. Gairebé els conec a tots, i sé la realitat que tenen molts d’ells
a casa... tornam a la perpectiva d’anàlisi sistèmica...
Mentre
comenten l’avaluació, la PT
aprofita per explicar-me quants alumnes NESE / NEE hi ha, i per quins motius.
Tot i aquests alumnes (que estan diagnosticats i reben els suports que els
correspon “legalment”) i ha uns altres que, malgrat no tenir cap diagnòstic
fet, s’ha observat que tenen dificultats i per tant, també reben suport dins l’aula.
Aquest és un tema que també genera preocupació dins les
juntes d’avaluació, ja que molts professors no saben quin és el tractament que
han de donar als alumnes sense diagnosticar. No sé, sembla que si no estan a “cap
catàleg” no tenen dret a rebre cap tipus d’ajuda, quan els que tenim una certa
experiència sabem que, al cap i a la fi, i en la mesura de les nostres
possibilitats, sempre intentam adaptar-nos a les característiques de cada un d’ells
i a l’hora d’avaluar tenim molts factors en compte... per qualque cosa han de
servir les juntes d’avaluació.... si no, més valdria no perdre el temps i que
cada professor avalui quantitativament els seus alumnes....
Respecte a la manera
de fer feina plegats, aquí, encara que la relació entre els dos professionals
és bona, jo la qualificaria de correcta des del punt de vista professional: el
professor es deixa assessorar per la PT, i té molt bona voluntat, però
realment, crec, li falten estratègies perquè els alumnes el segueixin.
Jo, personalment, gaudesc de la seva explicació
(intentant no perdre el fil i les finalitats de la meva observació...), de
literatura (mites), però tot d’una me n’adon que no som a la Universitat, sinó
a 1r d’ESO !!!!!! i aquests “al·lotets” no semblen gaire interessats en la
temàtica, més que res perquè crec que no entenen res....
La PT segueix
explicant-me la manera com
s’adapten les activitats a cada alumne (els dóna esquemes
senzills perquè puguin estudiar, els proposa activitats més senzilles a partir
de les del llibre de text, els adapta, al cap i a la fi, tot allò que fan a
classe).
Cal dir que aquest
professor utilitza a les seves classes
els mapes
conceptuals, però no perquè els facin els propis alumnes (de manera que, potser,
aconseguirien aprendre significativament...), sinó que els prepara a casa
ell mateix i a classe els projecta i va explicant.
Per
tant, mentre ell explica (enllaçant
uns temes amb uns altres, amb anècdotes, d’una manera interessant per
universitaris però caòtica si tenim en compte capacitats, interessos i
motivacions dels alumnes) , la PT
va fent un mapa conceptual o un esquema senzill a la pissarra i a la PDI hi ha el mapa conceptual projectat...
tres fonts d’informació visual al mateix
temps... jo mateixa em perd....
En quant a la manera de
corregir les activitats (treballen els mites; a partir d’un text
narratiu molt breu els alumnes havien de respondre unes qüestions), mentre el
professor ho fa oral, la PT va escrivint les respostes a la pissarra. Tot va
molt ràpid. Fa moltes preguntes, cerca diferents informacions per Internet i
les va projectant, explica massa coses... alguns alumnes, massa, crec jo, no
poden seguir el seu ritme... a més, les imatges projectades no es veuen gaire
bé.
![]() |
| Massa velocitat... |
Envers el clima de l’aula
dir que aquesta “es manté en ordre” durant tota la sessió. S’ha de tenir en
compte, si partim de la base que la classe és molt expositiva, en pla “master
class”, i veig que el grup ha “aguantado el tirón”...
ORGANITZACIÓ
ESPACIAL DE L’AULA: Seguim amb la controvèrsia
Cal
dir que els alumnes també estan asseguts en fileres, de dos en dos o de tres en
tres, tots mirant cap a la pissarra, aspecte a tenir en compte si el que
pretenem és passar d’una metodologia basada en activitats molt expositives cap
a unes altres que permetin una major participació i implicació de l’alumnat.
ORGANITZACIÓ DE
LA SESSIÓ: Un altre aspecte a tenir en compte
1. Comentaris avaluació
2. Correcció deures
3. Explicació lectura
4. LA SESSIÓ NO ACABA EN CAP
CONCLUSIÓ... PERQUÈ S’ACABA EL TEMPS
Com
a reflexió personal diria que les sessions s’haurien d’estructurar millor,
sense “enfilar-se tant” en les explicacions, deixant les valoracions negatives
envers l’avaluació per a les “hores de despatx” i prioritzant uns continguts o
unes metodologies més engrescadores pels alumnes.
Respecte
de la feina de la PT dins l’aula, m’ha agradat compartir aquest espai amb ella
i poder-li comentar coses sobre la meva observació, ja que nosaltres dues ja
havíem fet feina plegades a primària.
Respecte
al professor, em demana assessorament i una crítica constructiva a la seva
feina (he pogut entrar tres dies a les seves sessions). Li coment el tema de l’organització
i, sobretot, li don informació sobre l’elaboració
de mapes conceptuals i la seva contribució a l’assoliment dels canvis
conceptuals. Ara només em queda donar-li aquestes reflexions per escrit,
perquè pugui, voluntàriament, millorar la seva pràctica educativa. Així m’ho ha
demanat personalment i així ho faré...



Comentaris 25 abril
ResponEliminaHola Paloma,
Primer de tot felicitar-te, el teu bloc m’està agradant molt: està ben estructurat i és clar i entenedor. M’adono que has organitzat l’explicació de les sessions tal i com us vaig proposar. I el fet que escriguis en subratllats i colors diferents allò que et sembla més rellevant, ajuda molt. A més a més, el grau de valoració i reflexió tant personal teu com el compartit amb la teva tutora, és molt alt.
Podries afegir una entrada al Bloc amb Materials, recursos i/o bibliografia.
Com que veig que dónes força importància a la perspectiva sistèmica, et recomano recomano el llibre: “Pedagogía sistémica, fundamentos y práctica" Mercè Traveset. Ed. Graó, 2007.
Enhorabona pel Bloc i seguim endavant,
Anna Ristol
Consultora UOC
Moltes gràcies, Anna.
ResponEliminaLa veritat és que aquests dies, amb la feina, la família i les altres 3 assignatures, he tingut el bloc una mica abandonat. Avui mateix havia redactat una altra sessió d'observació però no l'he pogut acabar com a mí m'agrada..
El que em comentes de la perspectiva sistèmica darrerament m'acompanya en totes les meves interpretacions de la realitat que m'envolta i em fa pensar contínuament, analitzant-ho tot des d'una mirada global. Aquesta manera de fer en mi s'està convertint ja en allò del més normal, però veig cada dia més, i aquí és on està part de la meva feina, crec, que molts professionals no la tenen en compte.
Bé, seguiré aprofundint en tot el que em recomanes, ara mateix compro el llibre, que aquestes llibreries on line funcionen "la mar de bé". Respecte a l'entrada que em suggereixes, ho tenia previst, ja que vaig anotant cosetes en els llibres que faig servir... ara necessit hores de tranquil·litat a casa per poder-ho penjar al bloc. M'hi dedicaré aquest pont.
De nou gràcies pels teus ànims, no saps com m'ajuden en dies de molt estrés!!!!
Seguim....